اخبار

ساعت رسمی کشور از امشب یک ساعت جلو کشیده می شود

دوست عزیز، لطفا از ما حمایت کنید

ساعت رسمی کشور از امشب یک ساعت جلو کشیده می شود

ساعت رسمی کشور از امشب اول فروردین ماه یک ساعت به جلو کشیده می‌شود.

طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، ساعت رسمی کشور هر سال در ساعت ۲۴ یکم فروردین ماه یک ساعت به جلو می‌رود و در ساعت ۲۴ سی‌ام شهریور ماه به حالت سابق باز می‌گردد.

استفاده بیشتر از نور خورشید در طول روز، برای نخستین بار در سال ۱۷۸۴ در فرانسه مطرح شد. در این سال، بنیامین فرانکلین، وزیر مختار آمریکا در فرانسه طی مقاله‌ای که در یکی از مجلات فرانسه چاپ شد، از مردم خواست که صبح‌ها یک ساعت زودتر از خواب بیدار شوند. فرانکلین معتقد بود که به این ترتیب، مردم می‌توانند روز‌ها از روشنایی خورشید استفاده بیشتری کنند و شب‌ها شمع کمتری مصرف کنند.

البته فرانکلین پیشنهادی مبنی بر تغییر ساعت رسمی کشور ارائه نکرد. این پیشنهاد برای اولین بار در سال ۱۹۰۷ در انگلستان توسط فردی به نام ویلیام ولت پیشنهاد شد، هر چند که در آن مقطع زمانی عملی نشد.

تغییر ساعت رسمی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی، برای اولین بار در سال ۱۹۱۶ در کشور آلمان عملی شد. بعداً برخی دیگر از کشور‌ها از جمله آمریکا، انگلستان و برخی از کشور‌های اروپایی نیز دست به اقدام مشابهی زدند، عاملی که این دولت‌ها را برای استفاده از این تکنیک متقاعد کرد، کمبود شدید انرژی در اثر جنگ جهانی اول بود.

اکنون ۷۷ کشور جهان با استفاده از این تکنیک، ساعت رسمی خود را تنظیم می‌کنند، اما زمان جلو و عقب کشیدن ساعت در این کشور‌ها یکسان نیست.

در ایران برای نخستین بار، پیش از انقلاب اسلامی، ساعت رسمی کشور به ساعات تابستانی و زمستانی تقسیم شد. بعد از انقلاب ایران این روند به حالت تعلیق درآمد تا اینکه در سال ۱۳۷۰ هیئت وزیران مصوبه‌ای به تصویب رساند که طی آن ساعت رسمی کشور همه ساله در اول فروردین ماه یک ساعت جلو کشیده شود و در سی‌ام شهریور ماه به حالت اول باز گردد./میزان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا