فرهنگ و هنر

معرفی کامل سریال سامو بندری + خلاصه داستان و گفتگو با بازیگران

4.5/5 - (2 امتیاز)
معرفی کامل سریال سامو بندری + خلاصه داستان و گفتگو با بازیگران
شبکه دو سیما سریالی به نام  نام سامو بندری  را برای پخش تدارک دیده است که به کارگردانی ابراهیم فروزش ساخته شده است. قهرمان قصه این سریال یک پسر نوجوان به نام سامو است. این سریال بعد از بچه مهندس از شبکه دو روانه آنتن می رود، به همین دلیل با کارگردان، تهیه کننده و بازیگران سریال (مائده طهماسبی و  مهدی فقیه) به گفت و گو نشستیم تا ببینیم چه روایتی از سامو دارند.

تهیه‌کننده سریال سامو بندری  از دغدغه‌اش حرف می‌زند

سختی کار روی لنج
علیرضا سبط احمدی، درباره داستان سریال ساموبندری می‌گوید: سامو، پسر نوجوانی است و با قصه‌هایی در بندر رو‌به‌رو می‌شود. او همراه خانواده‌اش در جنوب ایران زندگی می‌کند و مشغول کار و درس است. پدرش (حسن پورشیرازی) ناخدای کشتی است و نقش مادرش را مائده طهماسبی بازی می‌کند. قصه‌های با نمک سامو، مسلماً مخاطبان را می‌تواند جذب کند.
وی درباره انتخاب ابراهیم فروزش برای کارگردانی این سریال توضیح می‌دهد: آقای فروزش، سبقه ساخت کارهای درخشانی در حوزه کودک و نوجوان دارد. ساموبندری هم به سفارش سیمافیلم ساخته شد و احساس کردیم بهترین فرد برای کارگردانی سریال،  اوست. ساموبندری ابتدا در پنج اپیزود تعریف شده بود که هر اپیزود هفت قسمت بود، اما به دلیل محدودیت مالی که دو سال پیش گریبانگیر صدا و سیما شد، ما مجبور شدیم دو اپیزود از این سریال را در قالب 13 قسمت بسازیم.
این تهیه‌کننده با اشاره به محوریت سریال می‌افزاید: مخاطبان در این سریال چگونگی شکل‌گیری شخصیت نوجوان قصه را در مواجهه با اتفاقات اجتماعی می‌بینند. نقش محوری قصه با نام سامو را علی صداقت بازی می‌کند که از هنرمندان بوشهری محسوب می‌شود. ما برای انتخاب بازیگر این نقش از صد نوجوان تست گرفتیم تا به انتخاب علی صداقت رسیدیم. همچنین دیگر نوجوانان قصه که نقش‌های مکمل را بازی می‌کنند را از بچه‌های بوشهر انتخاب کردیم. قصه هم اطراف بوشهر و بندرگاه اتفاق می‌افتد و محل تصویربرداری، بندرگاه، بوشهر، مناطق ساحلی و شهر اهرم بود.
سبط احمدی درباره تعدد لوکیشن و سختی‌های کار در شهرستان این‌طور توضیح می‌دهد: ما سعی کردیم دوربین‌های صدا و سیما را از تهران خارج کنیم و به جنوب ببریم. معتقدم باید این دوربین‌ها از تهران دور شود. گرچه کار راحتی نیست، هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند و برای عوامل هم سخت و طاقت فرساست، اما ارزش دارد به اقصی نقاط کشور برویم و در قالب سریال‌ها به فرهنگ‌ها، قومیت‌ها، آداب و رسوم و … بپردازیم. مردم در قالب چنین آثاری می‌توانند ایرانگردی داشته باشند. ضمن این‌که بخش‌های زیادی از قصه سریال ساموبندری روی لنج کار شد که واقعاً کار گروه را سخت کرده بود. در مجموع تصویربرداری سریال دو ماه و نیم طول کشید.

 ابراهیم فروزش از کارگردانی سریال سامو بندری می‌گوید

از خبرنگاری تا ترس
ابراهیم فروزش درباره پذیرش کارگردانی سریال سامو بندری می‌گوید: راستش به قصه نمره بالایی نمی‌دهم، اما سعی کردم روایتگر نگاه مستند یک نوجوان به اتفاقات اجتماعی باشیم. قبل از شروع کار، قصه را بازنویسی مجدد انجام دادیم و به نظرم بهتر شد. البته قضاوت نهایی به عهده تماشاگران است که وقتی سریال را تماشا می‌کنند از آن لذت ببرند.
وی ادامه می‌دهد: سریال سامو بندری در ابتدا در پنج اپیزود تعریف شده بود، ولی متاسفانه شرایط تلویزیون باعث شد کار در نیمه بماند. همچنین این مساله باعث شد تا هر اپیزود به اپیزود دیگر خط متصل نداشته باشد و هر اپیزود داستان کاملا مجزا با قصه دیگری باشد. به عنوان مثال نوجوان قصه در یک اپیزود خبرنگار می‌شود و در اپیزود دیگر به خاطر اتفاقات و موقعیت‌هایی که در آن قرار می‌گیرد، دچار هراس می‌شود. در مجموع هر دو اپیزود این سریال کاملا تفاوت دارد.

این کارگردان درباره انتخاب بازیگران توضیح می‌دهد: ما فقط برای نقش پدر و مادر و پدربزرگ از تهران بازیگر بردیم و بقیه محلی بودند. تعداد نقش‌ها هم کم نبود، اما از محلی‌ها استفاده کردیم. ضمن این که ما استعدادهای زیادی در جنوب ایران داریم و برای انتخاب بازیگر نقش سامو سختگیر بودیم، خوشبختانه انتخاب‌مان هم قابل قبول بود و نتیجه خوبی هم دریافت کردیم. دلیل این که از محلی‌ها هم استفاده کردیم به این خاطر بود که می‌خواستیم با نقش‌ها همخوانی داشته باشند.

مهدی فقیه به ویژگی‌های نقشش اشاره می کند

مثل همه پدربزرگ‌ها مهربان هستم
مهدی فقیه در سریال ساموبندری نقش پدربزرگ سامو را بازی می‌کند. وی درباره پذیرش شخصیت پدربزرگ تاکید می‌کند: شیرازی هستم و به دلیل نزدیکی این شهر به بوشهر، علاقه‌مند بودم در سریال ساموبندری بازی کنم که قصه‌اش در جنوب می‌گذشت. واقعا سعادت بزرگی بود با کارگردان بزرگی همچون ابراهیم فروزش کار کنم، زیرا انسان بزرگی است و در کارش خبره. همچنین آقای سبط‌احمدی تهیه‌کننده سریال هم بسیار متواضع بود و بی‌آن‌که مشکلات را به گروه انتقال بدهد، کارش را انجام می‌داد.
وی ادامه می‌دهد: زمان فیلمبرداری با گرمای هوا در جنوب  مصادف شد و کار در گرما بسیار طاقت‌فرسا بود؛ اما همه گروه با عشق کارشان را انجام دادند. ساخت چنین آثاری آن هم در اقصی نقاط ایران ضرورت دارد و باید دوربین‌ها را از تهران خارج کرد. ما نیاز به ساخت چنین کارهایی داریم. گرچه ساخت سریال‌های طنز هم خوب است، اما باید به چنین آثاری هم توجه شود. حیف که همه اپیزودهای این سریال ساخته نشد.
این بازیگر با اشاره به نقش خود می‌گوید: من نقش پدربزرگ را دارم که مثل دیگر پدربزرگ‌ها، نوه‌هایش را دوست دارد. من هم سعی می‌کنم تا شرایط پیشرفت را برای نوه‌ام فراهم کنم.

پورشیرازی در لباس ناخدا

حسن پورشیرازی از آن بازیگرانی است که تا امروز نقش لباس پدران متفاوت را تن کرده است. گاهی مقتدر و خشن است و گاهی مهربان و با صفا. بینندگان هر بار او را در لباس پدرانی با ویژگی‌های رفتاری مختلف دیده‌اند. آخرین سریال این هنرمند پیشکسوت که هم کارنامه سینمایی‌اش پر رنگ و لعاب است و هم کارنامه تلویزیونی‌اش، سریال برادر جان به کارگردانی محمدرضا آهنج است که از شبکه سه روانه آنتن شد.
حالا پورشیرازی با سریال ساموبندری می‌خواهد مهمان خانه‌ها شود. به گفته تهیه‌کننده، او در این سریال نقش پدر خانواده را بازی می‌کند که ناخدا و در نقش پدر سامو بسیار هم مقتدر است. اما در کنار اقتدارش، بسیار هم مهربان و صمیمی است و اعضای خانواده او را خیلی دوست دارند. ناخدای قصه سه دختر دارد و یک پسر (سامو).
وی می‌گوید: ناخدا جزو نقش‌های سخت قصه بود و باید روی لنج کار را انجام می‌دادیم و همین کار را سخت می‌کرد. نقش همسر او را مائده طهماسبی بازی کرده که مادری است مهربان و طبق آداب و رسوم عمل می‌کند.
صحبت‌های مائده طهماسبی درباره نقش یک زن جنوبی
شمالی‌ام اما با لهجه جنوبی حرف زدم
مائده طهماسبی که دومین همکاری‌اش را با ابراهیم فروزش تجربه کرده، با اشاره به این‌که اولین انگیزه‌اش از پذیرش شخصیت مادر در سریال ساموبندری، شخص فروزش بوده، ادامه می‌دهد: با او فیلم سینمایی کار کرده بودم و دوست داشتم تجربه خوبمان بار دیگر تکرار می‌شد. همچنین همکاری با آقای سبط‌احمدی تهیه‌کننده در اولویت بعدی قرار داشت و باعث افتخار بود. در سریال ساموبندری نقش مادر خانواده را بازی می‌کنم که مثل همه مادرها مراقب بچه‌هایش است. مهربان است، اما جاهایی برای تربیت بچه‌هایش تندخویی هم می‌کند. اما در مجموع مادری با ویژگی‌های عجیب و غریب نیست. متاسفانه در تلویزیون و سینما نقش مادرها کلیشه‌ای نوشته می‌شود و خود بازیگر باید تلاش کند تا نقشش را ویژه در بیاورد.
وی درباره لهجه جنوبی‌اش در این سریال توضیح می‌دهد: من شمالی هستم، اما برای این سریال با لهجه جنوبی صحبت کردم. تا قبل از آن نسبت به این لهجه آشنایی نداشتم و سختی کار بازیگری همین است. در مجموع همین مورد، ویژگی نقشم بود. همچنین وقتی لباسم را پوشیدم، در قالب نقش یک مادر جنوبی رفتم. البته آقای فروزش نقش مادر را عربی نگرفته‌ است، بلکه جنوبی است. امیدوارم مردم از تماشای سریال لذت ببرند.
منبع: روزنامه جام جم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا