بیوگرافی

بیوگرافی احترام برومند مجری و بازیگر + عکس همسر و فرزندان

دوست عزیز، لطفا از ما حمایت کنید

بیوگرافی احترام برومند مجری و بازیگر + عکس همسر و فرزندان

احترام السادات برومند یزدی معروف به احترام برومند (زاده ۲۰ فروردین ۱۳۲۶، تهران) مجری تلویزیون و بازیگر ایرانی است. او مجری برنامهٔ کودک تلویزیون ایران پیش از انقلاب بود. او از سال ۱۳۴۶ با برنامه کودک در تلویزیون فعالیت هنری خود را آغاز کرد و به مدت ۱۱ سال یعنی تا سال ۱۳۵۸ به این فعالیت ادامه داد. پس از انقلاب چند نوار قصه برای بچه‌ها منتشر کرد و همچنین در فیلم دیشب باباتو دیدم آیدا (۱۳۸۳) ساخته رسول صدرعاملی نقشی فرعی داشت. او پس از سال‌ها دوری از صحنه در نهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۹ به عنوان مجری در جشن انجمن تئاتر کودک و نوجوان حضور یافت.

زندگینامه احترام برومند از زبان خودش

«من در سال ۱۳۲۶ متولد شدم و با سه خواهر کوچکتر (مرضیه، راضیه، طاهره) و برادر بزرگترم زندگی می‌کردیم، پدرم، فردی مذهبی و اهل شعر و ادبیات و کتاب بود و ما را به کتاب خواندن تشویق می‌کرد و قصه‌های قرآنی را برای ما تعریف می‌کرد، مادرم، ما را به تماشای فیلم و تئاترهای خوب و مناسب سن کودک می‌برد و بازی ما در خانه اجرای نمایش و تئاتر بود. علاوه بر استعداد، همین‌ها باعث علاقه‌مندی ما به حوزه هنر بود و چون به بچه‌ها علاقه مند بودیم بیشتر به سمت حوزه کار کودک گرایش پیدا کردیم.»

شروع فعالیت هنری احترام برومند

احترام برومند درباره شروع فعالیت خود  در مصاحبه ای که انجام داد، گفت: «من سال ۴۶ به یک برنامه کودک تلویزیونی دعوت شدم که یک بار در هفته به مدت ۱۰ دقیقه پخش می‌شد و درباره معلومات عمومی ویژه کودک بود. در سال ۴۶ چندان تلویزیون در خانه‌های مردم نبود و بیشتر به رادیو توجه می‌کردند و برنامه‌های رادیویی بسیار خوب و با کیفیتی در آن زمان ساخته می‌شد.

شروع فعالیت هنری احترام برومند

کار در رادیو

۲۰ ساله بودم که با دعوت تهیه‌کنندگان وارد رادیو شدم و برنامه رادیویی اجرا کردم. در آن زمان در تلویزیون تنها یک شبکه دولتی بود و به جز آن، یک شبکه خصوصی برنامه پخش کرد که بعدها آن را خریداری کردند و من در دو شبکه برنامه اجرا کردم.»

گویندگی برنامه کودک

این مجری تلویزیون، اوج کار خود را برنامه‌های کودک سال ۵۲ بیان کرد و گفت: «اوایل سال ۵۲ برای گویندگی برنامه کودک دعوت شدم؛ این برنامه کودک را با فرم جدید ارائه کردیم، یعنی با یک گوینده ثابت و در مجموعه‌ای جدید، گوینده ابتدا درباره موضوع آن روز صحبت می‌کرد و برنامه‌ها را به بچه‌ها توضیح می‌داد و از آن‌ها نظر می‌خواست.»

کناره گیری از رسانه و کم کاری

احترام برومند دلایل کناره‌گیری خود از رسانه را مشکلات و مسائل جامعه عنوان کرد و گفت: «در سال ۵۸ تلویزیون برنامه پخش نمی‌کرد ولی من همچنان تا سال ۵۹ خیلی تلاش کردم، در این دو سال سه نوار برای بچه‌ها تولید کردم، اول «قاصدک» که موسیقی آن را بابک‌ بیات ساخته بود و شعرش را آقای دانش سروده و متن آن را محمدرضا اعلامی نوشته بود و همچنین احمد شاملو در آن نوار صحبت کرد. نوروز سال ۵۹ برنامه‌ عیدانه به نام «بچه‌ها بهار» را ساختیم، تمام برنامه‌ها و آهنگ‌های عید را در آن قرار دادیم و مرتضی احمدی در این کار خیلی کمک کردند و تمام موضوعات و مراسم‌های نوروزی را برای بچه‌ها توضیح دادیم. برای مثال، داستان «گل اومد، بهار اومد» را به صورت نمایش تهیه کرده بودیم و سومین نوار، به نام «بچه‌ها سلام» بود که بعد از آن با ایجاد محدودیت برای تولید و پخش نوارها مواجه شدیم و کشور درگیر جنگ و مشکلات و مسائل زیادی شد. همزمان اضافه شدن مشکلات زندگی شخصی، باعث دور شدن من از رسانه‌ها شد.»

برومند علت کم کاری خود در حال حاضر را، این‌طور برشمرد: «من با برنامه «هفت» دوباره به رادیو آمدم ولی برنامه مستقلی که درباره کودک باشد، به من پیشنهاد ندادند و به عنوان مهمان دعوت می‌شدم تا در برنامه‌ها صحبت کنم یا گویندگی کنم و بازیگری هم کار اصلی من نبود که در فیلم و سریالی شرکت کنم.»

احترام برومند و همسرش  داوود رشیدی + نحوه آشنایی و ازدواج

احترام برومند و همسرش  داوود رشیدی + نحوه آشنایی و ازدواج

احترام برومند با داوود رشیدی ازدواج کرده است و دو فرزند به نام های فرهاد و لیلی دارد.

داوود رشیدی در سال‌های پایانی زندگی‌اش به آلزایمر مبتلا شده بود و در بامداد ۵ شهریور ۱۳۹۵ در ۸۳ سالگی در پی ایست قلبی در خانه‌اش درگذشت.

احترام برومند از نحوه آشنایی اش با همسرش داود رشیدی گفت: «در یک ملاقات تصادفی همراه برادرم ایشان را دیدم و بعد به مهمانی در منزلش دعوت شدیم و معاشرت کردیم و به این صورت در اسفند سال ۴۷ با آقای رشیدی ازدواج کردم، اختلاف سنی ما ۱۴ سال بود و به خاطر همین تفاوت سنی و زندگی و تحصیل ایشان در سوئیس، اوایل ازدواج، تفاوت‌های فکری و فرهنگی داشتیم ولی ایشان همسر بسیار خوبی برای من بودند.

احترام برومند افزود: حاصل ازدواج ما دو فرزند به نام فرهاد و لیلی رشیدی هستند. فرهاد به دنبال کار علمی رفت و مهندسی برق را گرفت، سپس دکتری فشار قوی را اخذ کرد و مقاله‌های علمی برای نشریات معتبر می‌نویسد و یکی از بهترین و معتبرترین مدال‌ها یعنی مدال بلوندل را دریافت کرد. لیلی به عنوان بازیگر تئاتر و تلویزیون مانند من و خاله‌هایش به عرصه کودک و نوجوان وارد شد و کارهایی همچون «تا به تا»، «آب پری‌ها» و «بدون شرح» را بازی کرد و نمایشی به نام «اسم» را روی صحنه برد و کارهای بسیار دیگری هم انجام داده است.»

بیوگرافی داوود رشیدی همسر احترام برومند

بیوگرافی داوود رشیدی همسر احترام برومند

داوود رشیدی در سال ۱۳۱۲ در تهران خیابان ری کوچه آبشار متولد شد. وی از خاندان حایری مازندرانی دارای اصالت بابلی است. پدر او عبدالامیر رشیدی حائری دیپلمات بود و در چند کشور سفیر نیز شد. پدربزرگش علامه شیخ محمد حائری مازندرانی معروف به ابن‌الشیخ از روحانیان مشروطه خواه و جدش زین‌العابدین حائری مازندرانی از مراجع تقلید عصر قاجار بود.

داوود رشیدی تحصیلات متوسطه را (به دلیل فعالیت‌های دیپلماتیک پدرش) در ترکیه و پاریس به پایان رساند و تحصیلات دانشگاهی را در ژنو ادامه داد. وی فارغ‌التحصیل کنسرواترا ژنو در رشته کارگردانی و بازیگری تئاتر و همچنین لیسانس علوم سیاسی از دانشگاه ژنو بود.

داوود رشید در سال ۱۳۹۵ بر اثر ایست قلبی از دنیا رفت.

بیوگرافی فرهاد رشیدی پسر احترام برومند

بیوگرافی فرهاد رشیدی پسر احترام برومند

پروفسور فرهاد رشیدی، رییس گروه تحقیقات «سازگاری الکترومغناطیس» دانشگاه پلی تکنیک لوزان سوییس موفق به دریافت مدال علمی «بلوندل» انجمن مهدسی برق، الکترونیک و فن آوری اطلاعات و ارتباطات فرانسه شد.

پروفسور رشیدی به دلیل تحقیقات گسترده در زمینه بررسی اثرات الکترومغناطیسی رعد و برق و ارائه مدل‌ها و نرم افزارهایی برای تحلیل این اثرات که در کاهش اثرات مخرب ناشی از صاعقه بر سیستم‌ های الکتریکی و الکترونیکی، خصوصا تجهیزات خطوط انتقال برق موثر بوده است به دریافت این جایزه معتبر علمی نایل شد.

مدال «بلوندل» از جوایز علمی معتبر در حوزه برق و الکترونیک است که از جمله برندگان آن پرفسور روکارد برنده نوبل فیزیک ۱۹۷۰ بوده است.

پرفسور رشیدی در سال ۲۰۰۵ نیز به پاس موفقیت‌های خود در این حوزه موفق به دریافت جایزه انجمن دستاوردهای تکنیکی IEEE شده بود.

وی که فرزند استاد داود رشیدی هنرمند نام‌آور سینما و تئاتر کشور است، در سال ۱۳۴۱ در ژنو به دنیا آمد. با بازگشت خانواده، تحصیلات خود را تا با پایان مقطع متوسطه در ایران سپری کرده و سپس به سوییس مهاجرت کرد و دیپلم مهندسی و تحصیلات دکتری و فوق دکتری خود را در پلی تکنیک لوزان پشت سر گذاشت و البته در این دوره مدت یک سال نیز برای آزمایش اثرات الکترومغناطیسی صاعقه در دانشگاه فلوریدا آمریکا و مرکز تحقیقاتی ناسا فعالیت داشت و سپس مدت یک سال به دانشگاه تورنتو کانادا رفت.

وی مجددا به سوییس بازگشته و پس از یک سال کار در یک شرکت مهندسی در زمینه سازگاری الکترومغناطیسی از اواخر ۱۹۹۹ به عنوان رییس گروه تحقیقات الکترومغناطیسی دانشگاه «پلی تکنیک لوزان» (موسسه فدرال تکنولوژی سوییس) فعالیت دارد.

بیوگرافی لیلی رشیدی پسر احترام برومند
لیلی رشیدی و پسرش

بیوگرافی لیلی رشیدی پسر احترام برومند

لیلی رشیدی حائری (متولد ۱۳۵۲ تهران) بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ایران است. لیلی رشیدی با سریال تلویزیونی زی‌زی گولو که برای کودکان ساخته شده بود در جامعه هنری ایران شناخته شد.

نیما بانکی بازیگر و کارگردان تبلیغاتی همسر سابق لیلی رشیدی بود. او یک فرزند پسر به نام سینا دارد.

وی فارغ‌التحصیل مترجمی زبان فرانسه است.

رشیدی از جمله ۱۴۰ هنرمند ایرانی بود که با امضاء طوماری در مورخ ۲۲ خرداد ۱۳۹۲، همراه با سایر اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان، ضمن قدردانی انصراف عارف به نفع روحانی، از نامزدی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ حمایت علنی کرد.

او همچنین حامی موسیقی رپ می‌باشد و در مستند از زیرزمین تا بام طهران حضور داشت.

احترام برومند و خواهرش
احترام برومند و خواهرش

فیلم شناسی احترام برومند

  • ١٣٩٨ – عروسی مردم (مجید توکلی)
  • ١٣٩٨ – خواب‌زده (سیروس مقدم)
  • ١٣٩٨ – طلا (پرویز شهبازی)
  • ۱۳۹۴ – فروشنده (اصغر فرهادی)
  • ١٣٩۴ – در سکوت (ژرژ هاشم‌زاده)
  • ۱۳۹۴ – وقتی برگشتم… (وحید موسائیان)
  • ۱۳۸۳ – دیشب باباتو دیدم آیدا (رسول صدرعاملی)

بیوگرافی احترام برومند مجری و بازیگر + همسر و فرزندان

منابع: ویکی پدیا، خبرآنلاین و پرشین وی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا