سلامت

قرص لیورگل برای چیست؟ + نحوه مصرف و عوارض جانبی قرص لیورگل 70 و 140

5/5 - (1 امتیاز)

قرص لیورگل برای چیست؟

قرص لیورگل (Livergol)  تهیه شده از عصاره گیاهی خارمریم (سیلی مارین) از طریق تحریک سنتز پروتئین ریبوزومال باعث افزایش قدرت نوسازی سلول‌های کبدی شده لذا یک درمان کمکی کاملاً موثر برای مسمومیت‌های کبدی، هپاتیت‌ها، جلوگیری از پیشرفت سیروز کبدی و بخصوص کبد چرب خواهد بود. میوه‌ گیاه خارمریم دارای فلاونوئید‌های گیاهی مهمی همچون سیلی‌بین، سیلی‌کریستین و سیلی‌دیانین است که در مجموع سیلی‌مارین نامیده می‌شوند و همگی دارای اثرات محافظت کننده‌ کبدی می‌باشند. این خاصیت، در واقع به معنای افزایش مقاومت یاخته‌های کبدی در مقابل آسیب‌های سمی می‌باشد.

بیش از ۲۰۰۰ سال است که از گیاه خارمریم در درمان پشتیبان بیماری‌های کبدی و اختلالات کیسه صفرا استفاده می‌گردد. این در حالی است که امروزه جدای از پیشینه‌ی تاریخی این گیاه به عنوان داروی محافظ کبدی، اثرات سودمند دیگرش در درمان بیماری‌‌های سایر اعضاء نیز شناسایی شده است.

هر قرص روکش دار محتوی عصاره خشک خارمریم (Silybum marianum) است که معادل ۷۰ میلی‌گرم سیلی‌مارین می‌باشد.

قرص لیورگل برای چیست؟ + نحوه مصرف و عوارض جانبی قرص لیورگل 70 و 140

مکانیسم اثر

از آنجائیکه رادیکال‌های آزاد در پراکسیداسیون لیپیدها در انواع مسمومیتهای کبدی دخیل هستند، اثر ضداکسیداسیون بسیار قوی سیلی مارین و سیلی بین ممکن است اثر حفاظتی آن‌ها را روی کبد توجیه نماید. این دو ترکیب به عنوان عامل نابودکننده رادیکال‌های آزاد عمل کرده و از فرآیندهای پراکسیداتیو دخیل در ضایعات کبدی ناشی از تتراکلرورکربن، تالیوم، اتانول، پاراستامول و سایر مواد سمی کبدی پیشگیری می‌کنند. سیلی مارین فعالیت آنزیمRNA پولیمراز را درهسته سلولی افزایش داده موجب تحریک سنتز پروتئینهای ریبوزومال می‌شود که این عمل به نوبه خود قدرت نوسازی سلولی کبد راافزایش می‌دهد. افزون بر این به عنوان یک آنتی اکسیدان مستقیم عمل نموده و رادیکال‌های آزاد سمی را از بین می‌برد.

سیلی مارین در درمان هپاتیت حاد و مزمن و یروسی هر دو مؤثر است.

موارد منع مصرف قرص

در موارد حساسیت بیش از حد به این محصول و انسداد شدید مجاری صفراوی منع مصرف دارد.

نحوه مصرف قرص لیورگل

بزرگسالان: يک قرص روکشدار 140 ميلی گرمی يا دو قرص 70 ميلی گرمی 3 نوبت در روز مصرف شود.

مصرف در دوران بارداری و شیردهی: تا کنون از مصرف اين دارو در دوران بارداری و شيردهی عوارضی گزارش نشده است.

عوارض جانبی قرص

عوارض جانبی قرص لیورگل بسیار محدود و به ندرت شامل اختلالات بسیار مختصر گوارشی زودگذر می باشد. ممکن است یک اثر ملین ملایم در مصرف این دارو دیده شود.

منابع: ویکی پدیا، گل دارو، ساعدنیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا