فرهنگ و هنر

سریال خورشید شب | اسامی بازیگران و داستان سریال خورشید شب

5/5 - (1 امتیاز)

 سریال خورشید شب به کارگردانی فریبرز صالح، سال ۱۳۷۴ تولید شده است و بازیگرانی همچون علی دهکردی، داریوش ارجمند، امین تارخ، زنده‌یاد مهدی فتحی، زنده یاد محمد علی کشاورز، آتیلا پسیانی و رضا رویگری در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

کارگردان این مجموعه تلویزیونی فریبرز صالح و سیروس مقدم هستند و نویسنده فیلمنامه هم محمود حسنی و تهیه کننده آن محمدرضا ذوالفقاری و هادی مشکات هستند.

این سریال برای اولین بار، از شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی به روی آنتن رفته و در سال ۱۳۹۷ از شبکه آی فیلم بازپخش شده است. پس از پخش سریال فیلمی با عنوان شیخ مفید به مدت نود دقیقه از میان سکانس‌های سریال گلچین و در جشنواره فجر اکران شد.  در  جشنواره سیما نیز مورد تقدیر قرار گرفته است.

 سریال «خورشید شب» روایتی است از زندگی شیخ مفید عالم و فقیه قرن سوم و چهارم هجری که در واپسین روزهای زندگی‌اش، در محل تبعید، خاطرات ۶۹ ساله‌اش را از کودکی تا حال مرور می‌کند.

سریال خورشید شب | اسامی بازیگران و داستان سریال خورشید شب

داستان سریال خورشید شب

مجموعه تلویزیونی خورشید شب، روایتی داستانی از زندگانی محمد بن نعمان ملقب به شیخ مفید(۳۳۶ یا ۳۳۸ ـ ۴۱۳ ق)، فقیه و دانشمند شیعه قرن چهارم و پنجم هجری است. داستان سریال در روزهای واپسین عمر شیخ مفید و در محل تبعیدش می‌باشد؛ اما در همین چند روز، داستان شیخ مفید را در حال مرور تمام دوران زندگی ۶۹ ساله خود، از دوران اقتدار آل بویه، ضعف و انحلال حکومت عباسی و فتح بغداد به دست آل بویه و رهبری علویان و شیعیان توسط شیخ مفید نشان می‌دهد.شیخ با کمک عَضُدالدوله دِیلمی اولین مدرسه طلاب را بنیان گذاشته و به ترویج فقه و الهیات می‌پردازد. در ادامه سریال، مرگ عضدالدوله و سازش عباسیان و غزنویان با آل بویه، کلاس‌ها و مدرسه شیخ را تعطیل می‌کند؛ شیخ ممنوع المنبر و به مکانی به نام عکبری تبعید شده و نقشه قتل شیخ مفید نیز کشیده می‌شود.

بازیگران سریال خورشید شب

بازیگران سریال خورشید شب

علی دهکردی، داریوش ارجمند، امین تارخ، مهدی فتحی، زنده یاد محمدعلی کشاورز، آتیلا پسیانی، پرویز پورحسینی، رضا رویگری، ماهایا پتروسیان، کتایون ریاحی، ابراهیم آبادی، سیروس گرجستانی، عسکر قدس، سیروس کهوری نژاد، مسعود ولدبیگی، باقر صحرارودی، ولی الله مومنی، تورج نصر، محمد الهی، سیروس اعوانی، داود آریا، بابک والی، عزیز هنرآموز، اسفندیار مهرتاش، نادر رجب پور، یدالله فهیمی، حسن میرباقری، امیر شاملو، زهرا سعیدی، فلورا سام، وحید شیخ زاده، آبتین صالح، محمود پاک نیت و محمدحسین مختارجوزانی بازیگران سریال خورشید شب هستند.

تعداد قسمت های  سریال

مجموعه تلویزیونی خورشید شب، در ۱۵ قسمت تولید شده است.

زمان پخش سریال

«خورشید شب» از سه شنبه ۳ تیرماه، ساعت12 بامداد از شبکه چهار سیما پخش می‌شود و ساعت‌ 18 روز بعد بازپخش خواهد شد.

سریال خورشید شب

عوامل سریال خورشید شب

برخی عوامل سریال خورشید شب عبارتند از نویسنده فیلمنامه: محمود حسنی، موسیقی: کامبیز روشن روان، طراح دکور و لباس: مجید میرفخرایی، طراح چهره: مسعود ولدبیگی، صداگذاری و ترکیب صدا: یورا یوسفی، فیلمبردار: جمشید الوندی، تهیه کننده: زنده یاد مجید اوجی، کارگردانی و تدوین: فریبرز صالح.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا