بیوگرافی

امیرحسین قهرایی | عکس و بیوگرافی امیرحسین قهرایی و همسرش

دوست عزیز، لطفا از ما حمایت کنید

امیرحسین قهرایی متولد سال ۱۳۳۲ در اصفهان ایران و فارغ التحصیل رشته فیلمسازی و کارگردانی از انگلستان در سال ۱۹۷۷ است.  او به دلیل برنامه «شوخی با ستارگان» به «آقای دوربین مخفی» معروف است.

  • نام: امیرحسین قهرایی
  • متولد: 1332
  • پیشه: کارگردان
  • همسر: نسرین رفشا (فوت شده)

امیرحسین قهرایی | عکس و بیوگرافی امیرحسین قهرایی و همسرش

بیوگرافی امیرحسین قهرایی 

امیرحسین قهرایی متولد سال ۱۳۳۲ در اصفهان ایران و فارغ التحصیل رشته فیلمسازی و کارگردانی از انگلستان در سال ۱۹۷۷ است که از همان ابتدای شروع کار به عنوان کارگردان در صدا و سیما علاقه به ساختن فیلم های کمدی داشت.

شروع فعالیتهای هنری

امیرحسین قهرایی سال 1364 در 32 سالگی با ساخت مجموعه تلویزیونی علی کوچولو برای گروه سنی کودک و نوجوان فعالیت حرفه ای خود را بعنوان کارگردان شروع کرد.

امیرحسین قهرایی از فیلمسازان سینمای کودک و نوجوان ایران است که سال‌ها پیش سریال‌های «علی کوچولو» و «چاق و لاغر» را برای بچه‌های نسل پیشین کارگردانی کرده است و سریال‌های «دوربین مخفی» و «شوخی با ستارگان» او نیز جزو برنامه‌های پربیننده تلویزیون بوده است. این فیلمساز در سال 98 با فیلم سینمایی «بازیوو» به عرصه سینمای کودک بازگشت و نخستین ‌بار در سی و دومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان آن را به نمایش گذاشت.

فیلم بازیوو نوشته سلمان خورشیدی و تهیه کنندگی غلامرضا موسوی فیلمی در ژانر فانتزی است.

این فیلم پروانه زرین بهترین کارگردانی جشنواره در بخش ملی نیز را نصیب امیرحسین قهرایی کرد و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه نیز به سلمان خورشیدی اهدا شد. قهرایی همچنین برنده دیپلم افتخار مرکز توسعه سینمای کودک شد و در دیپلم افتخار بخش کسب و کار به او تعلق گرفت.

امیرحسین قهرایی

شهرت با دوربین مخفی

یکی از کارهای شاخص امیرحسین قهرایی برنامه دوربین مخفی است.

او در سال ۱۳۷۰ نگارش و کارگردانی و تولید اولین برنامه های دوربین مخفی خود (با همکاری بیژن بیرنگ و مسعود رسام) را آغاز کرد.

پس از آن شرکت سیما فیلم به او سفارش ساخت ۵۲ برنامه دوربین مخفی داد.

این برنامه ها بسیار موفق بودند و بلا فاصله سری دوم و سوم و چهارم این برنامه ها را به سفارش کانال های مختلف سیمای جمهوری اسلامی ساخت .

هر یک از این سریال ها متشکل از ۵۲ آیتم ۴ تا ۱۵ دقیقه ای بودند.

پس از آن برنامه لحظه های دیدنی را برای شبکه ۵ و برنامه دوربین کنجکاو را برای شبکه آموزش ساختند که یکی از پر بیننده ترین برنامه های سال ۸۸ بود و هم اکنون نیز برنامه دوربین کنجکاو از شبکه آموزش پس از چندین بار تکرار در حال پخش می باشد که نشان دهنده درخواست بالای بیننده گان از تکرار این برنامه است.

امیرحسین قهرایی و همسرش نسرین رفشا

امیرحسین قهرایی و همسرش نسرین رفشا

امیر حسین قهرایی سال ها پیش با خانم نسرین رفشا (فیلمنامه نویس) ازدواج کرد و تقریبا در همه کارهایش خانمش بعنوان نویسنده آیتم در کنارش حضور داشت.

نسرین رفشا در سال 94 فوت شده است.

امیرحسین قهرایی و همسرش

بدترین سال زندگی قهرایی

سال ٩٤ بدترین سال زندگی من بود، همسر عزیزم نسرین رفشا دوم آبان در ظهر روز عاشورا بر اثر بی مبالاتی مسئولان بیمارستان شریعتی، بعد از یك عمل موفق مغز دار فانی را وداع گفت و من را تنها گذاشت.

وی ادامه داد: متاسفانه در چنین بیمارستان مهمی تمام كادر متخصص به مرخصی رفته بودند و عده ای اینترن و دانشجوی جوان و بی‌تجربه بر اثر بی‌مبالاتی زندگی ما را متلاشی كردند.

قهرایی خاطرنشان کرد: من امسال عید نخواهم داشت و دوست دارم سال تحویل بر سر مزار همسرم باشم، نه عیدی می‌خواهم و نه عیدی می‌دهم. دیگر عید برای من مفهومی نخواهد داشت، نسرین نویسنده و همكار و یار من در ساخت برنامه هایم بود.

دوست ندارم بازیگر باشم

اصلا دوست ندارم بازیگر باشم، هر چند چندین بار دعوت به بازی شدم اما بارها گفته ام دوست ندارم هیچ وقت جلوی دوربین بازی کنم چون خودم را بازیگر نمی دانم

اگر هم دیده اید در مجموعه شوخی با ستارگان و شوخی با شما جلوی دوربین آمدم علت آن اینست که مردم ببینند شوخی ای که با آنها انجام گرفته از طرف من بوده است.

امیرحسین قهرایی در برنامه دورهمی
امیرحسین قهرایی در برنامه دورهمی

فیلم شناسی امیرحسین قهرایی

سریال ها:

  • سریال علی کوچولی
  • سریال چاق و لاغر

فیلم:

  • فیلم سینمایی بازیوو

آدرس اینستاگرام امیرحسین قهرایی

[button color=”blue” size=”medium” link=”https://www.instagram.com/amir_ghahrai/” icon=”” target=”true”]آدرس اینستاگرام[/button]

بیوگرافی امیرحسین قهرایی و همسرش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا