اخبار

خسرو سینایی درگذشت + علت فوت و بیوگرافی خسرو سینایی و همسرش و دخترش

دوست عزیز، لطفا از ما حمایت کنید

خسرو سینایی درگذشت + علت فوت و بیوگرافی خسرو سینایی و همسرش و دخترش

خسرو سینایی درگذشت + علت فوت و بیوگرافی خسرو سینایی و همسرش و دخترش

خسرو سینایی کارگردان سینما و تلویزیون کشورمان سال ۱۳۱۹ در ساری  متولد شد و 11 مردادماه 1399 در سن 80 سالگی در تهران درگذشت. در ادامه علت فوت و بیوگرافی خسرو سینایی و همسرش و دخترش را می خوانید.

بیوگرافی خسرو سینایی

خسرو سینایی (زادهٔ ۹ دی ۱۳۱۹ در ساری – درگذشته ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ در تهران) کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و آهنگساز ایرانی بود.

تحصیلات

 سینایی فارغ‌التحصیل کارگردانی و فیلم‌نامه‌نویسی از آکادمی هنرهای نمایشی و رشته تئوری موسیقی از کنسرواتوار وین است.

شروع فعالیت هنری خسرو سینایی

سینایی از سال ۱۳۴۶ در وزارت فرهنگ و هنر و از سال ۱۳۵۲ در تلویزیون ایران شروع به کار کرد. او فعالیت سینمایی خود را در سال ۱۳۵۸ با کارگردانی فیلم زنده باد … آغاز کرد. سینایی افزون بر نویسندگی و کارگردانی، ساخت موسیقی و تدوین برخی از آثارش را نیز بر عهده داشته ‌است. او در سال ۱۳۸۴ فیلم کوتاه «فرش، اسب، ترکمن» از مجموعه فرش ایرانی را کارگردانی کرد.

خسرو سینایی و همسرش

ازدواج و همسر خسرو سینایی

این کارگردان دوبار ازدواج کرده که اولین بار با گیزلا وارگا سینایی و برای بار دوم نیز با فرح اصولی ازدواج کرده است.

سینایی یک فرزند دختر به نام یاسمین سینایی دارد.

بیوگرافی همسر و دختر سینایی

گیزلا وارگا سینایی

گیزلا وارگا سینایی

گیزلا سینایی سال ۱۳۲۳ در مجارستان به دنیا آمد و تحصیلات آکادمیک خود را در دانشکده هنرهای تزیینی وین به پایان رساند. وی در اروپا و پس از یک کنسرت موسیقی با خسرو سینایی آشنا شد، با او ازدواج کرد و در سال ۱۹۶۷ همراه شوهرش به ایران آمد و قریب ۴۰ سال است که مشغول فعالیت هنری است.

وی از سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۸۲ در مدارس وابسته به سفارت آلمان مشغول تدریس بود و سال ۱۳۸۰ موفق به عضویت در انجمن هنرمندان نقاش ایران و گروه هنری دنا شد. شرکت در نمایشگاه‌های متعدد انفرادی و گروهی در ایران، پاکستان، ترکیه، اروپا، آمریکا، کانادا، چین و دبی از دیگر فعالیت‌های این هنرمند است.

فرح اصولی

فرح اصولی

فرح اصولی (زاده ۱۳۳۲) نقاش معاصر ایرانی است. سبک نقاشی‌های فرح اصولی ترکیبی از نقاشی مدرن و مینیاتور ایرانیست. مضمون کارهای این نقاش برگرفته از مسائل اجتماعی زنان، اشعار و ادبیات فارسی و تاریخ هنر ایران و جهان است. آثاری از فرح اصولی در مجموعه موزه متروپولیتن نیویورک ، موزه هنر مدرن لوس آنجلس و موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شوند.

فرح اصولی دیپلم نقاشی را از هنرستان زیبای دختران و لیسانس گرافیک را از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دریافت کرد. شرکت در نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی، تدریس، تصویرسازی کتاب‌های کودکان و دبیری جشنواره‌ها و دو سالانه‌های نقاشی ( دوسالانه ششم تهران۱۳۸۲) از جمله سوابق فعالیت‌های اوست.

یاسمین سینایی

یاسمین سینایی

یاسمین سینایی زاده سال ۱۳۴۸ در خانواده‌ای هنرمند است. مادرش گیزلا وارگا سینایی نقاش است و پدرش خسرو سینایی کارگردان. او در رشته گرافیک تحصیل کرده ‌است ولی در ۱۰ سال اخیر بیشتر در رشته مجسمه‌سازی کار می‌کند. همچنین ۱۵ سال است که نقاشی تدریس می‌کند.

علت فوت خسرو سینایی

فرح اصولی همسر خسرو سینایی خبر درگذشت همسر خود را تایید کرد و گفت که عصر شنبه ۱۱ مرداد سال 99  در بیمارستان از دنیا رفت.

سینایی حدود یک ماه قبل برای یک عمل جراحی در بیمارستان بستری بود و بعد از مدتی مرخص اما به علت عفونت ریه و مبتلا شدن به کرونا دوباره در بیمارستان امیر علم بستری شد.

افتخارات 

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه در هجدهمین دوره جشنواره فیلم فجر، برای فیلم عروس آتش و لوح زرین بهترین کارگردانی در دومین دوره جشنواره فیلم فجر، برای فیلم هیولای درون از جمله جوایز این هنرمند است.

سینایی در سال ۱۳۸۷ موفق به دریافت نشان ویژه کشور لهستان از سوی رئیس‌جمهور این کشور شد. او این نشان را به خاطر ساخت فیلم مستند مرثیه گمشده که روایت‌گر مهاجرت هزاران لهستانی به ایران در سال‌های ۱۹۴۱ و ۱۹۴۲ است، دریافت کرد.

خسرو سینایی

فیلم شناسی خسرو سینایی

  • جزیره رنگین (۱۳۹۳)
  • کویر خون (۱۳۸۵)
  • مثل یک قصه (۱۳۸۵)
  • گفتگو با سایه (۱۳۸۴)
  • فرش، اسب، ترکمن (۱۳۸۴)
  • عروس آتش (۱۳۷۸)
  • کوچه پاییز (۱۳۷۶)
  • در کوچه‌های عشق (۱۳۶۹)
  • یار در خانه (۱۳۶۶)
  • مرثیه گمشده (۱۳۶۲)
  • هیولای درون (۱۳۶۲)
  • زنده باد … (۱۳۵۸)
  • تهران امروز (۱۳۵۶)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا