اخبار

شب یلدا 97 چند شنبه است + آداب و رسوم شب یلدا

دوست عزیز، لطفا از ما حمایت کنید
شب یلدا 97 چند شنبه است + آداب و رسوم شب یلدا
شب یلدا 97 چند شنبه است 

[box type=”shadow” align=”” class=”” width=””]شب یلدا 97 چند شنبه است ، تاریخ شب یلدا ۹۷ یا شب چله برابر است با شامگاه جمعه ۳۰ آذر الی بامداد شنبه ۱ دی ماه. شب یلدا یا شب چله بلندترین شب سال است که هر ساله و در آخرین روز پاییز جشن گرفته می‌شود.[/box]

شب یلدا 97 چند شنبه است؟

شب یلدا 97 چند شنبه است ، تاریخ شب یلدا ۹۷ برابر است با شامگاه جمعه ۳۰ آذر الی بامداد شنبه ۱ دی ماه. شب یلدا بلندترین شب سال است که هر ساله و در آخرین روز پاییز جشن گرفته می‌شود.شب یلدا یکی از شب‌های ماندگار در فرهنگ ایرانیان است. این شب که ریشه‌ای عمیق در جان و دل مردم دارد سال‌هاست که با جشن و دورهمی‌هایی صمیمی خاطره انگیز می‌گردد.

و اما ریشه نام «یلدا» برگرفته از واژهٔ سریانی به‌ معنای زایش است و شب چله هم که مترادف شب یلداست از آن روست که چهل روز اول زمستان را «چله بزرگ» و بیست روز بعد از آن را «چله کوچک» نامیده‌اند. ابوریحان بیرونی از این جشن با نام «میلاد اکبر» نام برده و منظور از آن را «میلاد خورشید» دانسته‌ است.

آداب و رسوم شب یلدا

جشن یلدا در ایران امروز نیز با گرد هم آمدن و شب‎ نشینی اعضای خانواده و اقوام در کنار یکدیگر برگزار می‎شود. آیین شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه‌های گوناگون است که همه جنبه نمادی دارند و نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی ‌هستند. در این شب هم مثل جشن تیرگان، فال حافظ مرسوم است. حاضران با انتخاب و شکستن گردو از روی پوکی و یا پری آن، آینده‌ گویی می‌کنند.

در زمان حال خوراکی‌های مرسوم در شب یلدا هندوانه، انار، آجیل مخصوص یلدا (آجیل شیرین) و … است و کارهایی مثل حافظ‌ خوانی و تعریف قصه توسط بزرگ فامیل مثل مادربزرگ یا پدربزرگ رایج است. معمولا در این مناسبت نو عروسان از طرف داماد خود هدایایی به عنوان پیشکش شروع زندگی توام با آسایش و خوشبختی دریافت می‌کنند. کمی قبل‌ تر رسم بر آن بوده که دور تا دور کرسی کنار هم نشسته خوش و بش و وقت‌گذرانی می‌کردند. یلدا بهانه‌ای است برای دلگرمی دادن به روزهای سرد زمستان و پاییز طلایی، عاشق ترین فصل سال، شاعرانه ای می سراید برای زمستان؛ ترانه ای زرد، سرد و طولانی به درازای یلدا…

شب یلدا 97 چند شنبه است؟

تاریخ شب یلدا 97 چه روزی است

شب یلدا 1397 چند شنبه است

پیشنهاد: اسامی و بیوگرافی بازیگران سریال ممنوعه

منبع:اصفهان امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا