اخبار

عید غدیر سال 99 چه روزی است؟ | دانستنی هایی درباره عید سعید غدیر خم

دوست عزیز، لطفا از ما حمایت کنید

عید غدیر سال 99 چه روزی است؟ | دانستنی هایی درباره عید سعید غدیر خم

عید غدیر سال 99 چه روزی است؟ | دانستنی هایی درباره عید سعید غدیر خم

عید غدیر سال 99 چه روزی است؟ عید غدیر از بزرگترین عید‌های شیعیان است. در هجدهم ذی‌الحجه سال دهم هجری، پیامبر (ص) در حجه الوداع با نازل شدن آیه تبلیغ به فرمان خداوند امام علی (ع) را به جانشینی خود برگزید و هزاران نفر در این ماجرای بزرگ حضور داشتند و با امام علی (ع) بیعت کردند و ولایتمداری امام علی (ع) را تصدیق کردند. اما متاسفانه پس از رحلت پیامبر (ص) برخی جانشینی امام علی (ع) را تکذیب کردند و در محلی جمع شدند و فرد دیگری را برای جانشینی پیامبر (ص) انتخاب کردند و به حکم خداوند متعال توجهی نکردند.

مناطق مختلف ایران، مراسم خاص خود را برای این روز دارند اما آن‌چه میان همه‌ی آن‌ها مشترک است، یاد آوری ولایت حضرت علی (ع) و افتخار به این ولایت و محبت و پیروی است.

عید غدیر سال 99 چه روزی است؟

تاریخ دقیق عید غدیر سال 1399 در تقویم شمسی مصادف است با:

شنبه، 18 مرداد 1399

[divider style=”dotted” top=”20″ bottom=”20″]

تاریخ دقیق عید غدیر سال 1399 در تقویم قمری 1441 مصادف است با:

18 ذیحجه 1441

[divider style=”dotted” top=”20″ bottom=”20″]

تاریخ دقیق عید غدیر سال 1399 در تقویم میلادی 2020 مصادف است با:

Saturday, 8 August 2020

[divider style=”dotted” top=”20″ bottom=”20″]

دانستنی هایی درباره عید سعید غدیر خم

  • معنی غدیر

غدیر در لغت به معنای آبگیر است؛ گودالی در بیابان که آب باران در آن گرد آید. در میان راه دو شهر بزرگ دنیای اسلام، مکه و مدینه، محلی است به نام «جُحفه» که در زمان رسول گرامی اسلام صلی‏ الله‏ علیه‏ و ‏آله، کاروانیان حج گزار در آنجا از هم جدا می‏ شدند و به طرف دیار خود می‏ رفتند. در این محل، غدیر خم جای دارد. علت نام گذاری این غدیر به خم، آن است که آبگیر آنجا به شکل خُمِ رنگرزان بوده و برخی قبایل صحرایی، گاه جامه‏ های رنگ کرده خود را در این آبگیر می‏ شسته‏ اند.

  • خلاصه واقعه غدیر خم

در سال دهم هجرت، رسول خدا صلی ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله به حج رفت و احکام آن را به مردم آموزش داد. به هنگام بازگشت از مکه، در استراحت گاه جُحفه و در غدیر خم، به امر خدا مردمان را گرد آورد و در آن مجمع سترگ، امام علی علیه ‏السلام را به جانشینی خود به آنان شناساند و فرمود: «هر کس من مولای اویم، علی مولای اوست». البته جانشینی علی علیه ‏السلام سال‏ها پیش در مکه و در جمع خاندان هاشم انجام گرفته بود، ولی در غدیر، به اطلاع عموم رسید.

  • آداب غدیر

در تاریخ اسلام، غدیر و امامت همان اندازه اهمیت دارد كه روز مبعث؛ زیرا غدیر، امامت را به وجود آورد و ادامه رسالت بود. حاج میرزا جواد ملكى تبریزى در این‏ باره مى‏ نویسد: «روز غدیر نسبت به مبعث، به منزله باطن از ظاهر و به منزله روح از انسان است؛ زیرا هر چه در مبعث از خیر و سعادت وجود دارد، مشروط به ولایت امیر مؤمنان و امامان است».
به دلیل اهمیت عید غدیر به عنوان بزرگ‏ترین و مهم‏ترین اعیاد اسلامى است كه آداب بى‏ شمارى براى آن بیان شده است. فراوانى آداب و اعمال این روز، با اعمال هیچ روزى قابل مقایسه نیست و در این آداب و اعمال، همه گروه‏ ها مورد خطاب قرار گرفته‏ اند. از جمله آداب عبادى این روز به نماز شب و روز غدیر، نماز مسجد غدیر، روزه، یاد خدا و پیامبر، زیارت امیر مؤمنان على علیه‏ السلام و غسل مى‏ توان اشاره كرد.
همچنین جشن و عید گرفتن، تبریك و تهنیت به پیامبر، امیر مؤمنان و یكدیگر، دید و بازدید، صدقه دادن، دیدار با رهبرى و بیعت و اتحاد و اجتماع، از جمله آداب اجتماعى و سیاسىِ سفارش شده در این روز است.

  • غدیر در قرآن

آیه‏ اى كه پیش از اعلام رسمى ولایت امیر مؤمنان على علیه‏ السلام نازل شد، از یك‏سو، بیان‏گر اهمیت فوق‏العاده غدیر و از سوى دیگر، نشان‏ دهنده نگرانى‏ هاى رسول خدا صلی ‏الله‏ علیه‏ و‏ آله و سلم در این باره است: «اى پیامبر! آنچه را از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، كاملاً [به مردم] برسان و اگر [این كار را] نكنى، رسالت او را انجام نداده‏ اى. خداوند تو را از [خطرهاى احتمالى] مردم نگه مى‏دارد و خداوند جمعیت كافران را هدایت نمى‏كند.» قرآن كریم، آشكارا اعلام نشدن ولایت على علیه ‏السلام را با ناتمام ماندن رسالت الهى برابر مى‏داند و در مقابل نگرانى‏ هایى كه رسول خدا صلی ‏الله‏ علیه‏ و‏ آله داشت، وعده حفظ و حراست به ایشان داده مى‏ شود.
آیه‏ اى كه پس از اعلام ولایت امام على علیه‏ السلام در غدیر نازل شد، موجى از شادى را در دل‏هاى مؤمنان پدید آورد و آرامش و اطمینان خاطر به آنان بخشید: «امروز كافران از [زوال] دین شما ناامید شدند. بنابراین، از آنها نترسید و از من بترسید. امروز دین شما را كامل و نعمت‏ها را بر شما تمام كردم و اسلام را به عنوان آیین [جاودان] شما پذیرفتم».

  • وظایف مومنان در روز عید غدیر

امیرمؤمنان علی علیه‏ السلام درباره وظایف مؤمنان در روز عید غدیر فرمود: «[در این روز] با گسترش دادن در هزینه و لوازم خانواده‏ تان به سوی آنان بروید و به برادرانتان نیکی کنید. خدای را برای آنچه به شما بخشیده است، سپاس گویید. با هم باشید؛ که خداوند، جدایی و پراکندگی شما را سامان می‏بخشد. به یکدیگر نیکی کنید؛ که خداوند، الفت شما را پایدار می‏ سازد. نعمت‏ های خدا را به همدیگر هدیه دهید؛ که خداوند چندین برابر عیدهای پیشین و عیدهای آینده به شما پاداش می‏دهد؛ پاداشی که ویژه چنین روزی است. نیکی‏ کردن در این روز، ثروت را ثمربخش می ‏سازد و بر عمر می‏ افزاید. هم‏دردی کردن و مهرورزی با یکدیگر در این روز، رحمت خداوندی را جلب می‏کند. آن اندازه که توان دارید از فضل خداوند برای برادران و خانواده‏ تان با بذل آنچه موجود است، آماده و فراهم سازید. لبخند و شادمانی را میان خویش و در برخوردهایتان آشکار سازید و ستایش و سپاس خداوند را بر آنچه به شما بخشیده است، نمایان کنید».

از فاطمه زهرا علیهاالسلام پرسیدند كه آیا رسول خدا صلى‏ الله‏ علیه‏ و ‏آله پیش از رحلتش درباره امامت امیر مؤمنان على علیه‏ السلام چیزى فرمود؟ آن حضرت در پاسخ فرمود: «عجبا! آیا روز غدیرخم را فراموش كرده‏ اید؟»

امام حسن علیه‏ السلام فرمود: امت مسلمان از پیامبر شنیدند كه درباره پدرم فرمود: او براى من همچون هارون براى موسى علیه ‏السلام است. همچنین دیدند كه رسول خدا صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله او را در غدیرخم به عنوان امام نصب كرد.

امام حسین علیه‏ السلام پیش از مرگ معاویه، خانه خدا را زیارت كرد. سپس بنى‏ هاشم را گرد آورد و فرمود: آیا مى‏ دانید پیامبر اكرم صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله ، على علیه‏ السلام را در روز غدیرخم به جانشینى خود برگزید؟ همگى گفتند: بله.

ابن اسحاق، تاریخ‏ نگار معروف مى‏ گوید: به على بن حسین علیه‏ السلام گفتم: «من كنتُ مولاه فعلىٌ مولاه» یعنى چه؟ حضرت فرمود: پیامبر خدا به مردمان خبر داد كه امام بعد از خودش، امیر مؤمنان على علیه‏ السلام است.

اَبان بن تَغلب مى‏گوید: از امام باقر علیه‏ السلام درباره این سخن رسول خدا صلى ‏الله‏ علیه‏ و ‏آله «من كنتُ مولاه فعلىٌ مولاه» پرسیدم. آن حضرت در پاسخ پیامبر فرمود: به مردمان گفت كه امیر مؤمنان على علیه‏ السلام در میان مردم، جاى‏گزین من خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا