اخبار

شب یلدا سال ۹۹ چه روزی است؟ | تاریخچه شب یلدا

دوست عزیز، لطفا از ما حمایت کنید
شب یلدا سال ۹۹ چه روزی است؟ | تاریخچه شب یلدا
شب یلدا ۹۹

شب یلدا سال ۹۹ چه روزی است؟ یلدا از جشن های باستانی و کهن ایرانیان است و آنقدر اهمیت زیادی دارد که حتی در شعر و ادبیات ایران هم از آن بسیار یاد شده است.

شب یلدا 99

یلدا از جشن های باستانی و کهن ایرانیان است و آنقدر اهمیت زیادی دارد که حتی در شعر و ادبیات ایران هم از آن بسیار یاد شده است. شاید برایتان جالب باشد بدانید یلدا یعنی تولد و ابوریحان بیرونی آن را تولد خورشید می‌داند. حتما بارها از زبان بزرگترها شنیده اید که به جای شب یلدا از شب چله استفاده می‌کنند این به این دلیل است از اول زمستان تا ۱۰ بهمن را چله بزرگ و اوج سوز و سرمای زمستان می دانند. در این بخش قصد داریم برای شما تاریخ شب یلدا 99 و تاریخچه شب یلدا  یا چله را بازگو نماییم پس با ما همراه باشید.

تاریخ شب یلدا 99

تاریخ دقیق شب یلدا 99 یکشنبه ۳۰ آذر هجری شمسی یعنی بین غروب آفتاب یکشنبه آخرین روز پاییز (۳۰ آذر) تا طلوع آفتاب، دوشنبه اولین روز زمستان (۱ دی) می‌باشد.

آخرین روز پاییز از غروب خورشید تا طلوع خورشید در اولین روز زمستان یعنی اولین روز دی آغاز می گردد را شب یلدا می نامند. ایرانیان این شب را به عنوان طولانی‌ترین شب سال جشن گرفته و به دورهمی و خواندن قصه و خواندن اشعار حافظ شیرازی و همچنین گرفتن فال حافظ می‌پردازند.

تاریخ شب یلدا 99

علت نامگذاری شب یلدا

یلدا برگرفته از یک واژه سُریانی می باشد که به تولد و زایش معنی شده است. سریانی زبان رایج مسیحی ها بوده است که از تحقیق و بررسی در کتب تاریخی واژه نامه ها کسب شده است دانشمند بزرگ و تقویم شناس ابوریحان بیرونی با نام میلاد اکبر از شب یلدا یاد می کند و آن را میلاد خورشید دانسته است.

واژه یلدا به طور دقیق مشخص نیست که چطور و چه زمانی به زبان فارسی ورود کرده است این گونه از تاریخ بر آمده است که مسیحیان اولیه که در روم زندگی می کردند دچار سختی های فراوانی بودند در همان حال عده ای از آنها تصمیم به مهاجرت به ایران می کنند و به خاطر نزدیک بودن فرهنگ ها این واژه سریانی به زبان فارسی راه پیدا می کند.

تاریخچه یلدا

همانطور که می دانید تاریخچه و پیشینه یلدا به زمانهای بسیار گذشته برمی گردد ولی مشخص نیست قدمت دقیق آن به چه زمانی تعلق دارد بسیاری از باستان شناسان هفت هزار سال پیش را برای تاریخ شب یلدا مطرح کرده اند. ظروف سفالی دوران قبل از تاریخ را به استناد گرفته اند چرا که نقوش حیوانی ماه های ایرانی همچون عقرب و قوچ داخل این ظرف ها هک شده اند البته ناگفته نماند نقوش کشفیات باستان شناسی و کتیبه ها نادرند ولی باستان شناسان بر این باورند که تا 7000 سال پیش نیز می توان آیین مربوط به شب یلدا را رصد کرد.

با تمام این تفاسیر چیزی که به عنوان شب یلدا به رسمیت شناخته شده است به 500 سال پیش از میلاد برمی گردد و تاریخ وارد شدن آن به تقویم رسمی ایرانیان باستان به زمان داریوش یکم مربوط می شود تقویمی که شامل گاه شماری مصری ها و بابلی ها است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا