اخبار

13 فروردین 1400 چند شنبه است + تاریخچه و آئین های سیزده بدر

2/5 - (1 امتیاز)

13 فروردین 1400 چند شنبه است + تاریخچه و آئین های سیزده بدر

13 فروردین 1400 چند شنبه است؟ به همراه تاریخچه و آئین های سیزده بدر را در این بخش از مجله اینترنتی پیک نت گردآوری کردیم که در ادامه مشاهده می کنید.

13 فروردین 1400 چند شنبه است؟

سیزده‌ بدر، سیزدهمین روز فروردین‌ماه و از جشن‌های نوروزی است، در تقویم‌های رسمی ایران این روز، روز طبیعت نامگذاری شده‌ است و از تعطیلات رسمی است.

سیزده بدر سال ۱۴۰۰ چند شنبه است؟

روز جمعه ۱۳ فروردین ماه سال ۱۴۰۰

تاریخ دقیق سیزده بدر ۱۴۰۰ در تقویم قمری

روز ۱۹ ماه شعبان سال ۱۴۴۲

تاریخ دقیق سیزده بدر ۱۴۰۰ در تقویم میلادی

روز ۲ ماه آوریل سال ۲۰۲۱

تاریخچه و آئین های سیزده بدر

روزطبیعت(سیزده بدر) سنت ایرانیان باستان به مناسبت پیروزی ایزد باران بر دیو خشکسالی اَپوش می‌باشد، سیزدهم روز از ماه فروردین، تیر یا تِشتَر نام دارد. ایزد تیر یا تشترکه در اوستا، یَشتی هم به نام آن وجود دارد ایزد باران است و در باور پیشینیان پیش از آشو زرتشت برای این که ایزد باران در سال جدید پیروز شود و دیو خشکسالی نابود شود باید مردمان در نیایش روز تیر ایزد از این ایزد یاد کنند و از او در خواست باریدن باران کنند.

در ایران باستان پس از برگزاری مراسم نوروزی سیزدهم که به ایزد باران تعلق داشت مردم به دشت و صحرا و کنار جویبارها می‌رفتند و به شادی و پایکوبی می‌پرداختند و آرزوی بارش باران را از خداوند می‌کردند.

هم‌اکنون هم زرتشتیان از بامداد روز تِشتَر ایزد و فروردین‌ماه، سفره نوروزی را بر می‌چینند، خوردنی‌ها و مقداری آجیل و شیرینی‌های باقی‌مانده در سفره نوروز را با خود به طبیعت می‌برند، و شِشه سبزه‌های موجود در سفره را با خود برمی‌دارند و به دشت و صحرا و کنار چشمه‌ها یا آب‌های روان می‌روند. سبزهٔ خود را در کنار جویبارها به آب روان می‌سپارند و آرزو می‌کنند که سالی پربرکت و خرم داشته باشند، تا پسین آن روز را بیرون از خانه هستند و در طبیعت و میان سبزه و صحرا به شادمانی می‌پردازند.

آئین های سیزده بدر

این رویداد دارای آئین‌های ویژه‌ای است که در درازای تاریخ پدید آمده و اندک اندک چهره سنت به خود گرفته است از آن جمله می‌توان آئین‌های گره زدن سبزه، سبزه به رود سپردن، خوردن کاهو و سکنجبین، پختن خوراک‌های گوناگون به‌ویژه آش رشته، پرتاپ 13 عدد سنگ مخصوص مناطق کردنشین.

سیزده بدر در فرهنگ اساطیری

در فرهنگ‌ اساطیری برای رسم‌های سیزده‌بدر معنی‌های تمثیلی آورده‌اند که پاره‌ای از آنها مانند شادی و خنده، خوردن غذا در دشت، گره زدن سـبزه و انجام مسابقه به ویژه اسب‌دوانی است. بـعضی ایـن‌گونه مـی‌اندیشند که دادن سبزه‌به آب، خاطرات بد سال کهنه را می‌شوید و از یاد می‌برد و بعضی بر این باورند که با این عـمل، ‌سـبزی بهار از طریق‌ رود به‌ سراسر زمین منتقل می‌شود و طراوت‌ و شادابی‌ به‌ طبیعت باز مـی‌گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا