سلامت

قرص نورتریپتیلین برای چیست ، عوارض جانبی قرص نورتریپتیلین

دوست عزیز، لطفا از ما حمایت کنید
قرص نورتریپتیلین برای چیست ، عوارض جانبی قرص نورتریپتیلین
 قرص نورتریپتیلین

[box type=”shadow” align=”” class=”” width=””]قرص نورتریپتیلین یکی از داروهایی از گروه ضدافسردگی‌های سه حلقه‌ای  است که برای درمان اختلال افسردگی اساسی و برخی بیماری‌های دیگر اعصاب به کار می‌رود.[/box]

قرص نورتریپتیلین برای چیست ؟

قرص نورتریپتیلین (Nortriptyline)در درمان بیماری اختلال افسردگی می باشد، و قرص نورتریپتیلین در برخی بیماری‌های دیگر اعصاب و سایر بیماری‌های مزمن همچون میگرن و همچنین سندرم خستگی مزمن، نیز کاربرد دارد. نورتریپتیلین در درمان شب ادراری  کودکان نیز مؤثر است. همچنین برای درد اعصاب گوش و سردردهای عصبی از این دارو استفاده می‌شود.

نورتریپتیلین پس از دریافت به سرعت و بصورت کامل جذب می‌گردد. متابولیزم آن کبدی و دفع، از طریق ادرار صورت می‌گیرد. دارای ۳ دوز ۱۰ و ۲۵ و ۵۰ میلی‌گرم می‌باشد. این دارو موجب خواب آلودگی می‌شود. در هنگام حاملگی و شیردهی نباید استفاده شود و همچنین در بیماران قلبی و عروقی بهتر است با پزشک در میان گذاشته شود. همچنین این دارو موجب افزایش اشتها و وزن می‌شود.

نکاتی قبل از مصرف قرص نورتریپتیلین

قبل از مصرف قرص نورتریپتیلین در موارد زیر با پزشک خود مشورت نمایید:

  •  وجود هر نوع حساسیت به ضد افسردگی‌های سه حلقه‌ای، ماپروتیلین یا ترازودون
  •  در صورت حاملگی و شیردهی.
  •  در صورت مصرف هر نوع دارو به خصوص تضعیف کننده‌های سیستم اعصاب مرکزی، داروهای ضد تیروئید، سایمتیدین، کلونیدین، گوانیتیدین، فنوتیازین‌ها، داروهایی که باعث ایجاد عوارض، اکستراپیرامیدال می‌گردد، مهارکننده‌های منو آمینو اکسیداز و مقلد‌های سمپاتیک.
  •  در صورت ابتلاء به هر نوع بیماری به خصوص آسم، اختلالات دو قطبی (مانیک – دپرسیون)، اختلالات خونی، اختلالات قلبی و عروقی، اختلالات گوارشی، آب مروارید یا افزایش فشار داخل کره چشم، بیماری کبدی، پر کاری تیروئید، بزرگی پروستات، بیماری کلیوی، شیزوفرنی، حملات تشنجی و تاخیر در دفع ادرار.
    در طول مدت زمان مصرف دارو به نکات زیر توجه نمایید:
  •  دارو را بیش از مقدار تجویز شده مصرف نکنید.
  •  اثرات درمانی ضد افسرگی دارو ظرف یک تا شش هفته بعد از شروع درمان بروز خواهد کرد.
  •  در صورتی که یک نوبت مصرف دارو را فراموش کردید و بیش از یک بار در روز دارو را مصرف می‌کنید، به محض به یاد آوردن آن را مصرف کنید ولی اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد از مصرف آن خودداری کرده و مقدار مصرف بعدی نورتریپتیلین را نیز دو برابر نکنید.
  •  به دلیل اثرات جانبی از مصرف قرص نورتریپتیلین به هنگام صبح خودداری نمایید.
  •  تا بهبودی کامل به طور منظم به پزشک مراجعه نمایید.
  •  از مصرف داروهای دیگر به همراه این دارو خودداری نمایید مگر با تجویز پزشک.
  • قرص نورتریپتیلین ممکن است باعث گیجی و خواب آلودگی شود، لذا ضمن درمان با این دارو از رانندگی و کار با وسایلی که نیاز به هوشیاری کامل دارند خودداری نمایید.
  •  این دارو باعث خشکی دهان می‌شود، لذا هنگام مصرف این دارو می‌توان از آدامس یا شیرینی یا بستنی بدون شکر استفاده نمود. در صورتی که خشکی دهان بیش از دو هفته ادامه یابد به پزشک یا داندن پزشک مراجعه نمایید.
  •  به دلیل حساسیت پوست به نور، از قرار گرفتن در مقابل نور خورشید اجتناب نموده، لباس‌های مناسب پوشیده و از مواد ضد آفتاب استفاده نمایید.
  •  دارو را بدون اطلاع پزشک قطع نکنید. جهت جلوگیری از عوارض قطع مصرف نورتریپتیلین، مقدار مصرف را به تدریج کاهش دهید.

نحوه و مقدار مصرف قرص نورتریپتیلین

نحوه  مصرف قرص نورتریپتیلین

نحوه  مصرف قرص نورتریپتیلین با توجه به مشکل و شرایط بیمار متفاوت است.

  • اگر قرص نورتریپتیلین به صورت یک نوبت در روز تجویز شود بهترین زمان مصرف آن شب ها پیش از خواب می باشد.اما برخی پزشکان ترجیح می دهند دارو را در مقدار کمتر اما در دو تا سه نوبت در روز برای درمان افسردگی تجویز کنند لذا. حتماً دارو را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف نمایید.
  • ممکن است پزشک شما درمان را با مقدار داروی کم شروع کند و پس از عادت کردن بدن،مقدار داروی شما را افزایش دهد تا احتمال بروز عوارض ناشی از دارو کمتر شود.
  • این دارو با غذا تداخلی ندارد و میتوانید آن را قبل یا بعد از غذا مصرف نمایید.
  • در صورت فراموش كردن مصرف يك نوبت دارو بلافاصله پس از يادآوري آن را مصرف كنيد مگر آنكه زمان ياد آوري به نوبت مصرف بعدي دارو نزديك باشد.در اين شرايط نوبت فراموش شده را مصرف نكنيد و نوبت بعدي را در زمان خودش مصرف كنيد اما به هيچ وجه مقدار مصرف نورتریپتیلین را دو برابر نكنيد.

مقدار مصرف قرص نورتریپتیلین

مقدار مصرف هر دارو را پزشک تعیین می‌کند. مقدار مصرف معمول قرص نورتریپتیلین به شرح زیر است:

 مقدار مصرف معمول بزرگسالان:جهت درمان ضد افسردگی، 25 میلی‌گرم 3 تا 4 بار در روز که این مقدار بر حسب نیاز و مقاومت به دارو تنظیم می‌گردد. حداکثر مقدار مصرف  نورتریپتیلین 150 میلی‌گرم در روز می‌باشد.

مقدار مصرف معمول کودکان:ضد افسردگی کودکان 6 تا 12 سال: روزانه 10 تا 20 میلی‌گرم یا 1 تا 3 میلی‌گرم به ازاء هر کیلوگرم وزن روزانه در مقادیر منقسم.

مقدار مصرف معمول نوجوانان:25 تا 50 میلی‌گرم یا 1 تا 3 میلی‌گرم به ازاء هر کیلوگرم وزن بدن روزانه در مقادیر منقسم.
مقدار مصرف دارو بر حسب نیاز و مقاومت به دارو تنظیم می‌شود.

مقدار مصرف معمول در افراد سالخورده :30 تا 50 میلی‌گرم در روز در مقادیر منقسم. مقدار مصرف دارو بر حسب نیاز و مقاومت به دارو تنظیم می‌شود.

عوارض قرص نورتریپتیلین

هر دارو به موازات اثر درمانی مطلوب ممکن است باعث بروز برخی عوارض ناخواسته نیز شود. اگرچه همه‌ی این عوارض در یک فرد دیده نمی‌شود. در صورت مصرف قرص نورتریپتیلین و بروز هر یک از عوارض زیر با پزشک مشورت نمایید:

  • یبوست و سوء هاضمه ،اسهال یا تهوع نیز از عوارض شایع این دارو می باشند که با یک رژیم غذایی حاوی وعده های غذا سبک و ساده و حاوی فیبر مناسب(در مورد یبوست) و با محدود کردن غذا های چرب و پر ادویه و مصرف به اندازه آب در شبانه روز می توانید این علائم را کاهش دهید.
  • خواب آلودگی، خستگی، سرگیجه و مشکلات بینایی مانند تاری دید از عوارض این دارو می باشد لذا تا زمانی که اثر دارو از بین نرفته از رانندگی و کارهایی که نیاز به تمرکز و احتیاط بیشتری دارند خودداری نمایید.
  • اگر برای اولین بار از قرص نورتریپتیلین استفاده می کنید ممکن است با تغییر وضعیت سریع از حالت نشسته به ایستاده سرگیجه مختصری ایجاد شود که به مرور برطرف می شود. این حالت طبیعی است. هنگام برخواستن ، به آرامی بلند شويد.
  • در صورت بروز علایمی همچون اضطراب و پریشانی،اختلال در خواب، مشکل در دفع ادرار، احساس گز گز انگشتان،تغییر غیر عادی در اشتها یا وزن،تغییر طعم ها در دهان، زنگ زدن گوش، لکه های قرمز پوستی خارش دار،ریزش مو یا تعریق شدید و ضربان قلب نامنظم حتماً به پزشک خود مراجعه کنید.

مصرف قرص نورتریپتیلین در بارداری و شیردهی

مصرف قرص نورتریپتیلین در بارداری و شیردهی  فقط با صلاحدید پزشک است.

نگهداری قرص نورتریپتیلین

نحوه نگهداری قرص نورتریپتیلین:

  •  دارو را دور از نور و رطوبت و در دمای بین 15 تا 30 درجه سانتی‌گراد، در ظروف کاملا ًدر بسته نگهداری نمایید.
  •  دارو را دور از دسترس اطفال قرار دهید.
  •  از مصرف داروهای تاریخ گذشته خودداری کنید.

[box type=”warning” align=”aligncenter” class=”” width=””]توجه: این مطلب از بخش سلامت سایت  فقط برای اطلاعات عمومی بوده و استفاده از آن برای خوددرمانی و یا قطع مصرف دارو مجاز نیست و شما باید به تجویز پزشک متخصص عمل کنید.[/box]

منبع: دارویاب – روزدارو

[divider style=”dotted” top=”20″ bottom=”20″]

بیشتر بخوانید:

قرص فلوکستین

قرص مترونیدازول

قرص کلردیازپوکساید

قرص سیلدنافیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا