اخبار

روز نیروی دریایی 1400 چه روزی است + علت نامگذاری

5/5 - (1 امتیاز)

روز نیروی دریایی 1400 چه روزی است + علت نامگذاری

اگه می خواهید بدونید که روز نیروی دریایی در سال 1400 چه روزی و چند شنبه است؟ این مطلب را تا انتها دنبال کنید تا از تاریخ دقیق و علت نامگذاری این روز آگاه شوید.

روز نیروی دریایی 1400 چه روزی است + علت نامگذاری

روز نیروی دریایی، روزی است که دلاورمردان شجاع نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، با کمترین امکانات و با ایثار جان، بزرگ ترین ضربه را بر پیکر نیروی دریایی ارتش بعث عراق وارد ساختند و شجاعانه از حقانیت و یک پارچگی سرزمینی ایران اسلامی دفاع کردند.

آنها با اهدای خون خود در آب های خروشان خلیج فارس، به ندای حق لبیک گفتند و با افتخار شربت شهادت نوشیدند.

به مناسبت رشادت ها و دلاورمردی های نیروی دریایی ارتش و دفاع از جزایر، بنادر، سواحل و دریاهای کشور در دوران جنگ تحمیلی، هفتم آذر، روز نیروی دریایی ارتش نام گرفت تا همه ساله حماسه باشکوه دریادلان و یاد شهیدان والامقامشان گرامی داشته شود.

تاریخ دقیق

روز نیروی دریایی امسال در تقویم کشورمون برابر با روز یکشنبه 7 آذر 1400 می باشد.

علت نامگذاری روز نیروی دریایی

۱۶ مهر ۶۶ نخستین نبرد مستقیم و حمله وحشیگرانه آمریکایی ها به رزمندگان ایرانی در آبهای جزیره فارسی است و به پاسداشت شهادت رزمندگان ایرانی روز نیروی دریایی سپاه نامگذاری شده است.

ماجرای اصلی از اینجا بود که شهید نادر مهدوی پیش از این با راه اندازی ناوگان دریایی رزمی به مقابله با تهاجم رزِم بعثی علیه نفت کش های ایرانی رفته بود و با اسکورت کشتی ها از منافع و صادرات نفت ایران حمایت می کرد.

آمریکایی ها نیز از مدت ها پیش به علت  حملات ایرانی ها با فرماندهی شهید مهدوی در اسکورت نفت کش های کویتی و عراقی ناکام مانده بود و ضربه بزرگی به حیثیت و قدرت پوشالی اش وارد شده بود به همین علت دنبال انتقام  از شهید مهدوی بودند.

 عصر روز پنج‌شنبه‌ ۱۶/۰۷/۱۳۶۶سردار شهید نادر مهدوی و 8 تن از همرزمانش با استفاده از دو فروند قایق تندرو توپدار به نام بعثت و یک فروند ناوچه به نام طارق برای گشت‌زنی و حفاظت از آب‌های نیلگون خلیج‌فارس، به سمت جزیره فارسی حرکت می‌کنند.

در جزیره فارسی و در هنگام غروب هدف حمله غافلگیرانه بالگردهایی آمریکایی قرار می گیرند که در این نبرد یکی از بالگردهای آمریکایی ساقط می شود و اما بر اثر حجم آتش دشمن ،مرکز فرماندهی و  دو قایق توپدار بر اثر اصابت موشک منفجر  وهمه سرنشینان شهید و مجروح می شوند.

در این حادثه شهید مهدوی و برخی همرزمانش در ناوچه طارق پس از تمام شدن تسلیحات به اسارت دشمن در می آیند.

مهدوی بر عرشه ناو جنگی یو.اس.اس. چندلر  آمریکایی ها آماج شکنجه‌های وحشیانه دشمن قرار می‌گیرد و سینه‌اش با میخ‌های بلند آهنین سوراخ می‌شود و  مظلومانه به شهادت می‌رسد.

آنچه از ظاهر پیکر شهید مشاهده گردید، این است که آمریکایی‌ها سینه آن عزیز را با میخ‌های فولادی بلند سوراخ کرده و پس از آن یک تیر به بازو یک تیر به قلب و یک تیر به سجده‌گاهش زده و بدین‌گونه تحت شکنجه‌های قرون‌وسطایی شهیدش کرده بودند.

بالاخره پس از گذشت شش روز، پیکرهای مطهر شهدا و اسرا از مسقط پایتخت عمان تحویل گرفته شد.

منبع: YJC.IR

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا