اخبار

مناسبت های ماه رجب 1400

3.7/5 - (3 امتیاز)

مناسبت های ماه رجب 1400

ماه رجب هفتمین ماه از ماه‌ های قمری، ماهی بسیار شریف و از ماه‌ های حرام است. در این ماه پرفضیلت مناسبت های زیادی وجود دارد که در این بخش از پیک نت قصد دارم به معرفی آنها بپردازم.

مناسبت های ماه رجب 1400

ماه رجب و ماه‌هاى شعبان و رمضان، از ماه‌هاى بسیار پرفضیلت هستند و از تعبیرات بعضى از روایات اين‌ گونه برمى‌ آید که ماه رجب در میان این سه ماه، امتیاز خاصى دارد؛ تا آنجا که ماه رجب «ماه خدا» نامیده شده و ماه شعبان «ماه پیامبر» و ماه مبارک رمضان «ماه امت».

و آن چه بیش تر بر عظمت و احترام این ماه افزوده است، مناسبت هاى آن است که در رإس آن ها عید بزرگ مبعث رسول اکرم ـ صلى الله علیه و آله و سلم ـ (27 رجب) و عید میلاد امیرالمومنین مولاى متقین على بن ابى طالب علیه افضل الصلاه والسلام (13 رجب) مى باشد.

مناسبت های ماه رجب در تقویم سال 1400 به شرح زیر است:

روز مناسبت توضیح
اول رجب (پنجشنبه 14 بهمن 1400) ولادت امام محمد باقر علیه السلام (۵۷ه ق) اولین روز از ماه رجب سالروز ولادت پیشواى پنجم، حضرت امام محمد باقر ـ علیه السلام ـ است که در نخستین روز از ماه رجب سال 57 هجرى در مدینه منوره به دنیا آمد.
سوم رجب (شنبه 16 بهمن 1400) شهادت امام علی النقی الهادی علیه السلام (۲۵۴ه ق) امام على بن محمد الهادى علیهما السلام, دهمین امام و پیشواى شیعیان در روز دوم رجب یا پنجم رجب از سال 212 یا 214 هجرى در روستایى به نام ((بصریا)) نزدیک مدینه منوره به دنیا آمد. و طبق برخى روایات در روز سوم رجب یا 25 جمادى الثانى از سال 254 هجرى در سامرا به شهادت رسید.
دهم رجب (شنبه 23 بهمن 1400) ولادت امام محمدتقی علیه السلام جوادالائمه (۱۹۵ه ق) محمدبن علی بن موسی مشهور به امام محمدتقی و امام جواد (ع)، امام نهم ما شیعیان در 10 رجب 195 هجری قمری در شهر مدینه چشم به جهان گشود. نام پدر ایشان علی بن موسی بن جعفر امام رضا (ع) و نام مادرشان سبیکه نام داشت. کنیه ایشان ابوجعفر و ابو علی بود ولی بیشتر به ابوجعفر ثانی مشهور بودند.
سیزدهم رجب (سه شنبه 26 بهمن 1400) ولادت حضرت امام علی علیه السلام (۲۳ سل قبل از هجرت)

آغاز ایام البیض(اعتکاف)

حضرت امیرالمومنین روز 13 رجب و 33 سال قبل از هجرت در کعبه ـ خانه خدا ـ به دنیا آمد. او نخستین و آخرین کسى است که در کعبه زاده مى شود.
پانزدهم رجب (پنجشنبه 28 بهمن 1400) وفات حضرت زینب سلام الله علیها (۶۲ ه ق) حضرت زینب سلام الله علیها پس از بازگشت به مدينه بر اثر داغ از دست دادن عزيزان و اندوه بی پايان واقعه كربلا، از نظر جسمی روزبروز ضعيف‌تر می شد و توان خويش را از دست می داد و سرانجام پس از هيجده ماه و پنج روز از واقعه كربلا و در 56 سالگی در 15 رجب سال 62 قمری وفات يافت
بیست و پنجم رجب (یکشنبه 8 اسفند 1400) شهادت امام موسی کاظم علیه السلام (۱۸۳ه ق) در این روز، هفتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام موسى کاظم ـ علیه السلام ـ در سن 55 سالگى در سال 183 در زندان سندى بن شاهک ـ لعنه الله علیه ـ و به دستور هارون الرشید عباسى ـ لعنه الله علیه ـ به شهادت رسید.
بیست و ششم رجب (دوشنبه 9 اسفند 1400) وفات حضرت ابوطالب علیه السلام (۱۰ سال بعد از بعثت) درباره تاریخ وفات ابوطالب نظرات مختلفی وجود دارد. شیخ طوسی ۲۶ رجب سال دهم بعثت را روز وفات او دانسته است.[۲۶] یعقوبی وفات ابوطالب را در ماه رمضان و سه روز پس از وفات حضرت خدیجه دانسته است به گفته او ابوطالب در هنگام مرگ ۸۶ یا ۹۰ ساله بوده است.
بیست و هفتم رجب (سه شنبه 10 اسفند 1400) مبعث حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلّم ۱۳سال قبل ازهجرت) یکى از بزرگ ترین اعیاد اسلامى است. روزى است که رسول خدا به پیامبرى مبعوث شد و وحى بر آن حضرت نازل گشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا