اخبار

تقویم و مناسبت های بهمن ماه ۱۴۰۰

5/5 - (1 امتیاز)

تقویم و مناسبت های بهمن ماه ۱۴۰۰

تقویم بهمن ماه ۱۴۰۰ به همراه توضیحی کوتاه از مناسبت های آن را در مجله اینترنتی پیک نت ببینید.

حوادث تاریخی و مذهبی بسیاری در این ماه  روی داده است که از آنها میتوان به؛ ولادت حضرت امام باقر علیه‌ السلام در سال 57، امام محمدتقی علیه‌السلام در سال 195، میلاد امام علی علیه‌السلام در کعبه، وفات حضرت زینب سلام الله علیها  و … اشاره کرد.

تقویم و مناسبت های بهمن ماه ۱۴۰۰

تقویم بهمن ماه 1400

تقویم بهمن ماه

مناسبت های بهمن ماه ۱۴۰۰ به شرح زیر است:

روز مناسبت توضیح
۱ بهمن زادروز فردوسی حکیم ابوالقاسم فردوسی در روستای پاژ شهرستان توس در خراسان در سال ۳۲۹ هجری قمری دیده به جهان گشود.

وی در همه جا با نام ابوالقاسم فردوسی شناخته میشود.

در نوشته های کهن تر، نام کوچک وی، حسن می باشد.

اصلیت پدر ثروتمندش از دهقانان توس بود.

او هم زمان با کسب علم و دانش به خواندن داستان، علاقمند بود.

۲ بهمن بهمن روز، جشن بهمنگان در ایران باستان، دومین روز از بهمن ماه، جشنی برگزار می‌شد که به بهمنگان شهرت داشت.

این جشن برای تشکر و قدردانی از وهومن که از امشاسپندان دین زرتشتی بود برگزار می‌شد.

وهومنه نماد خردمندی و اندیشه نیک بود. در ایران باستان، هر روز نامی مشخص داشت و روز دوم ماه بهمن نیز با نام وهومن نام‌گذاری شده بود.

در ایران باستان، هر گاه روز و ماه با هم متقارن و هم‌نام می‌شدند، آن روز جشن گرفته می‌شد.

جشن بهمنگان نیز به واسطه تقارن روز و ماه بهمن در یک روز، برگزار می‌شد.

۳ بهمن ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و روز زن [٢٠ جمادی الثانیه] حضرت فاطمه (س)، دختر حضرت محمد (ص) و خديجه دختر خويلد است که در روز در روز 20 جمادی الثانی در مکه به دنیا آمد.

فاطمه زهرا (علیها السلام) در نزد مسلمانان برترین و والامقام ترین بانوی جهان در تمام قرون و اعصار می‌باشد.

از القاب حضرت فاطمه (س) می توان به زهرا، صديقه، طاهره، راضيه، مرضيه، مباركه، بتول‌ و… اشاره کرد.

بیستم ماه جمادی الثانی مصادف با سالروز تولد حضرت فاطمه زهرا (س) است که به یُمن زادروز بانوی نمونه ی اسلام، این روز مبارک را روز مادر نامیده اند.

۵ بهمن جشن نوسره «جشن نوسره» در ۵ روز قبل از جشن بزرگ سده برگزار می شود، ایرانیان با برگزاری این جشن خود را برای برگزاری هر چه باشکوه تر جشن بزرگ سده آماده می کردند.
۱۰ بهمن جشن سده جشن سده یکی از جشن‌های پرشکوه زمستانی ایرانی است که از دوران باستان به یادگار مانده.

این جشن در دهمین روز بهمن‌ماه برگزار می‌شود. همانند دیگر جشن‌های اصیل ایرانی، آتش، هسته اصلی برگزاری جشن سده به شمار می‌رود.

جشن سده در بسیاری از شهرهای ایران به ویژه شهرهای زرتشتی‌ نشین برگزار می‌ شود.

۱۲ بهمن بازگشت امام خمینی به ایران (1357) – آغاز دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی – روز جهانی حجاب (روز همبستگی با بانوان محجّبه) [1 February] بازگشت امام خمینی (ره) به ایران واقعه‌ای در جریان انقلاب ۱۳۵۷ است که طی آن در ۱۲ بهمن سال ۱۳۵۷ امام خمینی (ره) پس از ۱۴ سال تبعید به ایران بازگشت و در تهران مورد استقبال قریب به سه میلیون ایرانی قرار گرفت.

روز جهانی حجاب (۱ فوریه-۱۲ بهمن)، یکی از مناسبت‌های بین‌المللی مرتبط با نحوه پوشش زنان در اجتماع است. روز جهانی حجاب هر ساله در تاریخ ۱ فوریه مصادف با ۱۲ بهمن در حدود ۱۹۰ کشور جهان برگزار می‌گردد.

در این روز زنان مسلمان و محجبه با حضور در اجتماعات از زنان غیر مسلمان از ادیان مختلف، درخواست می‌کنند تا یک روز را با حجاب گذرانده و تجربه خود از پوشش حجاب را بیان کنند.

۱۴ بهمن  ولادت امام محمد باقر علیه السلام [١ رجب]  امام محمد باقر (علیه السلام)، در سال 57 هجری در شهر مدینه متولد شد.

مادر آن حضرت، فاطمه دختر حسن بن علی بود که با کنیه ام عبد الله و بنابر قول دیگر، ام الحسن خوانده شده است.

15 بهمن جشن میانه زمستان یکی از جشن‌های باستانی که در زمان‌های بسیار قدیم مرسوم بوده است را می‌توان جشن میانه زمستان نامید.

این جشن هم اکنون به طور کامل از یادها رفته است و هیچ مراسمی بابت این روز میان افراد وجود ندارد.

این جشن در زمان گذشتگان در تاریخ پانزده بهمن ماه دقیقا بعد از گذشت چهل و پنج روز از فصل سرما برگزار می‌شد و گذشتگان ما، اعتقادشان بر این بود، سرمایی که در زمستان وجود دارد، در این روز از فصل سال تمام خواهد شد و زمین‌هایی که با سرمای این فصل به خواب رفته بودند و هیچ بذری در آن‌ها رشد نکرده بود، دوباره زنده خواهند شد و شروع به رشد و شکوفایی خواهند کرد.

با این اعتقاد، این روز را به جشن و پایکوبی و همینطور ستایش پروردگارشان می‌پرداختند.

رویش و زایش از اصلی‌ترین علل این جشن باستانی بوده است.

۱۶ بهمن شهادت امام علی النقی الهادی علیه السلام [٣ رجب] امام علی بن محمد(ع)، معروف به هادی و نقی، كه دهمين امام شيعيان است، در سوم رجب، و به قولی در 25 جمادی الآخر، در سامرا به شهادت رسيد.

در مورد شهادت امام هادی علیه السلام و قاتل آن حضرت اختلاف است: برخی معتمد عباسی را قاتل آن حضرت می دانند (یعنی این واقعه در زمان خلافت معتمد رخ داده است) و به عقیده ی برخی دیگر معتز عباسی، فرمان قتل آن بزرگوار را صادر و معتمد آن را اجرا کرد. (یعنی این واقعه در زمان خلافت معتز روی داده است.)

۱۹ بهمن روز نیروی هوایی نوزدهم بهمن سال ۱۳۵۷ دقیقاً یک هفته پس از ورود امام (ره) به ایران و سه روز قبل از پیروزی انقلاب، شمار زیادی از پرسنل نیروی هوایی به اقامت‌گاه امام خمینی (ره) رفتند و با انقلاب اسلامی اعلام هم‌بستگی کردند.

بیعت پرسنل نیروی هوایی با امام (ره) و هم‌بستگی با مردم از عوامل مهم در تسریع سقوط و ریشه‌کن کردن رژیم پهلوی بود.

به پاس این حرکت نیروی هوایی که در راستای اهداف انقلاب بسیار مؤثر بود، روز ۱۹ بهمن به نام «روز نیروی هوایی» در تقویم جمهوری اسلامی ایران ثبت شد.

۲۲ بهمن پیروزی انقلاب اسلامی و سقوط نظام شاهنشاهی (1357 هـ.ش) – حمله به سفارت روسیه و قتل گریبایدوف سفیر روسیه تزاری در ایران [ 11 February ] در روز 22 بهمن 1357، تاريخ نهضت اسلامی مردم ايران به رهبري امام خمينی (ره) به نقطه عطف خود رسيد. در روز 22 بهمن سرانجام مبارزات مردم مسلمان به بار نشست و پادشاهی 2500 ساله و ظلم و استبداد بيش از 50 ساله رژيم پهلوی در ايران، ريشه كن شد و به خواست الهی حكومت جمهوری اسلامی تأسيس شد.
۲۳ بهمن ولادت امام محمد تقی علیه السلام [١٠ رجب] حضرت امام محمدتقی علیه السلام میوه دل ثامن الحجج علیه السلام در دهم رجب 195 ق در مدینه منوّره زاده شد و بر شاخسار امامت شکوفا گشت.

پدر بزرگوارش حضرت امام رضا علیه السلام و مادرش بانوی گرامی و بافضیلتی به نام «سبیکه» است که امام رضا علیه السلام او را «خیزران» نامید.

حضرت همواره از ایشان به نیکی یاد کرده او را با تعابیری چون بانویی پاک دامن و بانوی بافضیلت نام می بردند.

۲۵ بهمن روز ولنتاین، روز عشاق [14 February] پس از اعدام والنتین در روز ۱۴ فوریه، او به‌عنوان نماد عشق شناخته شد.

مردم دنیا هر سال در ۱۴ فوریه، روز عشق یا ولنتاین را محترم می‌شمارند.

در این روز کسانی که یکدیگر را دوست دارند، با دادن هدیه‌های مختلف و گفتن جملات محبت آمیز به‌یکدیگر این روز مقدس را گرامی می‌دارند و بار‌ دیگر عشق و علاقه خود را به یکدیگر یاد‌آور می‌شوند.

۲۶ بهمن ولادت حضرت امام علی علیه السلام (23 سال قبل از هجرت ) – روز پدر [١٣ رجب] امام علي بن ابي‌طالب بن عبدالمطلب بن هاشم بن عبدمناف در سيزده رجب سال سي‌ام عام الفيل يعني 23 سال پيش از هجرت نبوی ديده به جهان گشود.

پدر امام علی علیه السلام ابوطالب بن عبدالمطلب است كه با عبدالله بن عبدالمطلب پدر حضرت محمد صلی الله علیه و آله، برادر اعياني و مادرشان فاطمه بنت عمرو بن عايذ مخزومی بود.

۲۸ بهمن وفات حضرت زینب سلام الله علیها [١٥ رجب] حضرت زینب کبری (سلام‌الله‌علیها) (۵ یا ۶ ق – ۶۲ ه.ق)، سومین فرزند امام علی (علیه‌السّلام) و حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) و همسر عبدالله بن جعفر و از اسرای اهل‌بیت امام حسین (علیه‌السّلام) در حادثه کربلا بود.

در تاریخ و چگونگی وفات حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) اختلاف‌نظر وجود دارد، اما مشهور این است که آن حضرت در ۱۵ رجب سال ۶۲ هجری پس از تحمل مصائب کربلا و رنج‌های اسارت بر اثر بیماری در ۵۷ سالگی وفات نمود.

۲۹ بهمن قیام مردم تبریز به مناسبت چهلمین روز شهادت شهدای قم (1356 هـ.ش)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا