اخبار

ایام البیض ۱۴۰۰ چه روزی است

5/5 - (1 امتیاز)

ایام البیض ۱۴۰۰ چه روزی است

ایام البیض ۱۴۰۰  در تقویم کشورمون چه روزی و چند شنبه است؟ با مجله اینترنتی پیک نت همراه باشید تا از زمان و اعمال این روز آگاه شوید.

به روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم هر ماه قمری ایام البیض ( روزهای سفید ) گفته می شود و به عقیده مسلمانان ایام البیض ماههای رجب،‌ شعبان و رمضان دارای فضیلت بسیار است.

[divider style=”dotted” top=”20″ bottom=”20″]

«ایام البیض» در ماه رجب، روزهای سه شنبه (26 بهمن)، چهارشنبه (27 بهمن) و پنجشنبه (28 بهمن) می باشد.

[divider style=”dotted” top=”20″ bottom=”20″]

ایام البیض ۱۴۰۰ چه روزی است

ایام البیض به روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه‌های قمری گفته می‌شود؛ از آن‌جا که نور ماه در شب‌های این ۳ روز از شب‌های دیگر بیش‌تر است، با غروب خورشید، ماه طلوع، و تا طلوع خورشید نورافشانی می‌کند.

مطابق رسم عرب در نام‌گذاری روزهای مختلف ماه به تناسب روشنایی شب‌ ها، بدین نام خوانده شده‌اند.

تعریف ایّام البیض به این سه روز در میان فقیهان مشهور است.

در ایران اعتکاف، در ایام البیض ماه رجب برگزار می‌شود.

علت نامگذاری

ایام البیض در اصل «اَیامُ لَیالِی البیض» به معنای روزهای شب‌های سفید است که «لیالی» حذف شده است و این روزها به ایام البیض معروف شده است.

بیض جمع بَیضاء است که در عربی به معنای سفید است.

اعراب قدیم رسم داشتند که ایام ماه‌ها را بر اساس میزان روشنایی ماه نام‌گذاری کنند و از آنجا که نور ماه در این سه شب از شب‌های دیگر بیشتر است، به این نام نامیده شده‌اند.

از دیگر نام‌های این ایام، اَواضح و غُرّ است.

دلیل دیگری هم برای این نامگذاری در روایات ذکر شده است.

در علل الشرایع آمده است: «جبرئیل آدم(ع) را در حالی که سر تا پا سیاه شده بود به زمین فرود آورد.

 فرشتگان وقتی آدم را با این هیئت دیدند به ضجه در آمده و گریستند و به درگاه حق تعالی عرضه داشتند: پروردگارا مخلوقی را آفریدی و از روح خود در او دمیدی و فرشتگانت را به سجده کردنش وادار نمودی حال با یک گناه رنگ سفیدش را به سیاهی مبدل فرمودی!؟

منادی از آسمان ندا می‌دهد: امروز را برای پروردگارت روزه بگیر، آدم آن روز را که مطابق با روز سیزدهم ماه بود روزه گرفت، پس ثلث سیاهی از او زائل گشت.

سپس منادی در روز چهاردهم نداء کرد: امروز را برای پروردگارت روزه بگیر.

آدم آن روز را هم روزه گرفت و ثُلث (یک سوم) دیگر از سیاهی زائل گردید.

روز پانزدهم باز منادی او را به گرفتن روزه دعوت نمود، وی آن روز را هم روزه گرفت و تمام سیاهی او زائل گردید و به همین خاطر این ایام به ایام البیض موسوم شد.»

اعمال ایام البیض 

  • شب سیزدهم

   مستحب است در هر یک از ماه رجب و شعبان و رمضان، در شب سیزدهم دو رکعت نماز اقامه شود که در هر رکعت حمد یک مرتبه و یس و تَبارَکَ المُلْکُ و توحید خوانده شود و در شب چهاردهم چهار رکعت یعنی دو نماز دو رکعتی به همان کیفیّت و در شب پانزدهم شش رکعت به سه سلام به همان کیفیّت.

از حضرت صادق علیه السلام روایت است که هر کس این اعمال را انجام دهد همه فضایل این سه ماه را دریابد و همه گناهانش غیر از شرک آمرزیده شود.

  • روز سیزدهم

    اول روز از ایام البیض است و ثواب بسیارى براى روزه این روز و دو روز بعد وارد شده و اگر کسى قصد انجام  اعمال اُمّ داوُد را دارد باید این روز را روزه بگیرد و در این روز بنا بر قول مشهور بعد از سى سال از عام الفیل ولادت با سعادت حضرت امیرالمؤ منین علی علیه السلام در میان کعبه مُعَظَّمه واقع شده است.

  • اعمال شب نیمه ماه رجب

    شب نیمه ماه رجب، شب شریفى است و در آن انجام چند عمل ذکر شده است:

  1.  غسل
  2.  احیاء آن شب به عبادت.
  3.  زیارت امام حسین علیه السلام . (اگر از نزدیک میسر نشد از دور زیارت شود )
  4.  شش رکعت نماز که در شب سیزدهم ذکر شد.
  5.  اقامه سى رکعت نماز که در هر رکعت حمد و ده مرتبه سوره توحید قرائت شود. این نماز را سید بن طاووس از حضرت رسول اکرم صَلَّى اللهِ علیه و آله نقل کرده است که فضیلت بسیار دارد.

منبع: برنا، مهر و ویکی شیعه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا