اخبار

20 صفر چه روزی است

5/5 - (1 امتیاز)
20 صفر چه روزی است

20 صفر، بیستمین روز ماه صفر در تقویم هجری قمری است. آیا دوست دارید بدانید که این روز چه روزی است؟ و چه رخدادهایی در بیستم ماه صفر پیرامون واقعه اتفاق افتاده است؟ برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره ی این روز با پیک نت همراه باشید.

20 صفر چه روزی است

بیستم صفر، سالروز اربعین حسینی می باشد. این روز در تقویم جمهوری اسلامی ایران تعطیل رسمی می باشد.

20 صفر در تقویم سال 1401 برابر با شنبه 26 شهریور می باشد.

اربعین حسینی، به چهلمین روز شهادت امام حسین (علیه‌السلام) و یاران با وفای آن حضرت که مصادف با روز بیستم ماه صفر شده، مشهور است.

بنا بر برخی نقل‌ ها اسرای کربلا روز بیستم ماه صفر سال ۶۱ق در بازگشت از شام، برای زیارت قبر امام حسین (علیه‌السلام) و دیگر شهدا به کربلا رفتند؛ اما عده‌ای از علما همچون شیخ طوسی و شیخ مفید قائلند که اسراء از شام به مدینه رفته‌اند؛ همچنین عده‌ای از علما، نویسندگان و مقاتل، ورود اسراء در اولین اربعین حسینی به کربلا را بعید دانسته و روایات و دلائل در این مورد را رد کرده‌اند؛ با این وجود ورود جابر بن عبدالله انصاری در اربعین به کربلا و زیارت آن حضرت، در بین منابع چندان اختلاف نیست و سنت زیارت اربعین به دست او تاسیس گردیده است.

زیارت اربعین از اعمال مستحبی این روز بوده و بنا بر روایتی از امام حسن عسکری (علیه‌السلام) از نشانه‌های مومن شمرده شده است.

شیعیان در این روز به عزاداری می‌ پردازند.

پیاده‌روی اربعین به سوی کربلا از گسترده‌ ترین مراسمات عزاداری و از بزرگترین اجتماعات مذهبی جهان محسوب می‌ شود.

رخدادها

رخدادهای بیستم ماه صفر پیرامون واقعه کربلا به شرح زیر است:

  1. اربعین سیدالشهداء(ع)

در چنین روزی 40 روز از فاجعه دردناک شهادت امام حسین(ع) و اهل بیت (ع) و اصحاب با وفایشان می‌گذرد. بر دوستان و شیعیان اهل بیت (ع) لازم است که با پوشیدن لباس مشکی، تعطیلی کار و برپایی مجلس عزا و شرکت در مجالس سینه‌زنی و ذکر مصیبت، این روز را تعظیم کنند.

  1. زیارت جابر از کربلا

در این روز در سال 61 ه – ق “جابربن عبدالله انصاری” از صحابه پیامبر گرامی اسلام و همراهانش قریب به 40 روز بعد از شهادت امام حسین (ع) از مدینه به کربلا وارد شدند.

او به همراه شخصی به نام “عطیه” قبر سیدالشهداء (ع) را زیارت کرد.

  1. ملحق شدن راس مطهر امام حسین (ع) به بدن مطهر

نقل است که در این روز راس شریف امام حسین (ع) توسط امام زین‌العابدین (ع) از شام به کربلا آورده شد و به بدن مطهر آن حضرت ملحق شد.

  1. بازگشت اهل بیت (ع) به کربلا یا مدینه

بنابر نقلی در چنین روزی اهل بیت (ع) از شام به کربلا بازگشتند همچنین بنا بر نقل دیگری این روز، روزی است که اهل بیت امام حسین (ع) از شام به مدینه آمدند.

ولی در ارتباط با آمدن اهل بیت حسینی(ع) در روز اربعین به کربلا، میان مورخان تفاوت راًی و گفت‌وگوست؛ مرحوم حاج شیخ عباس قمی در کتاب «منتهی الآمال» از سید بن طاووس نقل می‌کند که اهل بیت حرم حسینی(ع) در مسیر بازگشت به مدینه، نخست به کربلا آمدند و زمانی به آن‌جا رسیدند که جابربن عبدالله انصاری و گروهی از بنی هاشم به زیارت امام حسین(ع) و یارانش آمده بودند (و با توجه به این‌که جابر در بیستم صفر به کربلا آمد، بنابراین زمان ورود اهل بیت (ع) به کربلا نیز همان روز بوده است).

اما آن مرحوم با توجه به نقل دیگر مورخان و قرائن و شواهد دیگر، ورود اهل بیت (ع) را در بیستم صفر (اربعین حسینی) به کربلا بسیار بعید می‌داند و از شیخ مفید و شیخ طوسی نقل می‌ کند که اهل بیت(ع) روز بیستم صفر از شام به مدینه مراجعت کردند.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا