اخبار

روز سینما ۱۴۰۱ + تاریخ و علت نامگذاری با تاریخچه سینما

5/5 - (1 امتیاز)
روز سینما ۱۴۰۱ + تاریخ و علت نامگذاری با تاریخچه سینما

در تقویم رسمی ایران روزی به نام روز سینما نامگذاری شده است؛ آیا دوست دارید بدانید که تاریخ این روز در سال ۱۴۰۱ کی و چه روزی است؟ برای دانستن جواب این سوال و علت نامگذاری و آشنایی با تاریخچه سینما با پیک نت همراه باشید.

روز سینما ۱۴۰۱ + تاریخ و علت نامگذاری با تاریخچه سینما

روز سینما بر اساس تقویم رسمی ایران، روز دوشنبه 21 شهریور 1401 است.

روز سینما به تقویم شمسی، قمری و میلادی به شرح زیر است:

شمسی:

دوشنبه، ۲۱ شهریور ۱۴۰۱

۱۴۰۱/۰۶/۲۱

قمری:

الاثنین‬، ١٥ صفر ١٤٤٤

۱۴۴۴/۰۲/۱۵

میلادی:

12 سپتامبر 2022

2022-09-12

علت نامگذاری

در سال 1379 در چهارمین جشن بزرگ سینمای ایران و همزمان با بزرگداشت صدمین سال ورود سینما به ایران بود که 21 شهریور ماه به عنوان «روز ملی سینما» شناخته شد و هر سال جشن خانه سینما در این روز برگزار می شود و 21 شهریور ماه به عنوان روزی نمادین وارد تقویم شد.

بعد از دوازده سال که روز ملی سینما به عنوان یک مناسبت فرهنگی در تقویم درج می‌ شد، در سال 1391، این روز در تقویم‌ های منتشر شده حذف شد.

با وجود واکنش‌ های متعددی که حذف نام روز سینما از تقویم‌ های رسمی داشت، اما این اتفاق تا سال ۹۳ ادامه پیدا کرد تا اینکه علی جنتی وزیر فرهنگ دولت یازدهم در اولین مراسم جشن ملی سینما که بعد از بازگشایی خانه سینما از بازگشت مجدد روز سینما به تقویم خبر داد و در نهایت یکشنبه ۴ آبان ماه بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی روز سینما رسما به تقویم کشور بازگشت.

تاریخچه سینما

برادران لومير، در دسامبر ۱۸۹۵ دستگاهى را به راه انداختند که سينماتوگراف نام داشت.

اين دستگاه پيچيده عکس‌ هاى متحرک را نشان مى‌ داد.

لومىر با چرخاندن دستک آن عکس‌ هاى متحرک را روى پرده‌اى سفيد به نمايش مى‌ گذاشتند.

آنها پس از استقبال پاريسى‌ ها از سينماتوگراف، نمايندگانى به کشورهاى مختلف فرستادند تا مردم آن کشورها را با اين دستگاه آشنا کنند.

تاریخچه ورود سینما به ایران

مظفر‌الدین‌ شاه در فروردین سال ۱۲۷۹ از تهران به مقصد اروپا حرکت کرد. در این سفر بود که با سینما آشنا شد.

در سفرنامه مبارکه مظفرالدین‌شاه آمده است که شاه روز یکشنبه هفدهم تیر ۱۲۷۹ به اتفاق میرزا ابراهیم خان عکاس‌ باشى به تماشاى دستگاه سینموفتوگراف و لانترن ماژیک رفته است.

این حادثه پنج سال پس از رواج اختراع برادران لومیر در پاریس رخ داد؛ (شاه این دوربین را اشتباهاً سینموفتوگراف مى‌ نامید.)

در هفته بعد، مظفرالدين‌شاه مجدداً به ديوار سينما رفت. حدود يک ماه پس از اولين ديدار مظفرالدين‌شاه با سينما، در سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۲۷۹ در شهر اوستاند در ساحل دريا در بلژيک، جشن روز عيد گل برگزار شد و ميرزا ابراهيم‌خان عکاس‌باشى مشغول عکس سينموفتوگراف‌اندازى از شاه شد.

به اين ترتيب بانى ورود نخستين دوربين فيلم‌ بردارى و نمايش فيلم، مظفرالدين‌ شاه است و نخستين فيلمبردار ايرانى نيز ابراهيم ‌خان عکاس‌ باشى محسوب مى‌ شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا