اخبار

روز جهانی دختر ۱۴۰۱ و ۲۰۲۲ + تاریخچه

5/5 - (1 امتیاز)
روز جهانی دختر ۱۴۰۱ و ۲۰۲۲ + تاریخچه

آیا می دانید که روز جهانی دختر در تقویم شمسی سال ۱۴۰۱ و تقویم میلادی ۲۰۲۲ چه روزی و چند شنبه است؟ برای اطلاع از تاریخ دقیق این روز با مجله پیک نت همراه باشید.

روز جهانی دختر ۱۴۰۱ و ۲۰۲۲

یازدهم اکتبر برابر با نوزدهم مهر از سوی سازمان ملل «روز جهانی دختر» نامگذاری شده است.

روز جهانی دختر بچه ها (International Day of Girl Child)، مراسمی جهانی است که توسط سازمان ملل متحد برای ارتقاء توانمندی دختران و احقاق حقوق انسانی آنان معرفی شده است.

این روز از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا بر چالش‌ های جنسیتی که دختران در سراسر جهان با آن روبرو هستند مانند خشونت، نابرابری تحصیلی و ازدواج کودکان تمرکز می‌ کند. برای میلیون‌ ها دختر در کشورهای مستعد درگیری و بحران، این چالش‌ ها بسیار سخت هستند.

روز جهانی دختر در تقویم شمسی، قمری و میلادی:

شمسیقمریمیلادی
سه شنبه 19 مهر 140114 ربیع الاول 144411 اکتبر 2022

تاریخچه

از سال 2003، 11 اکتبر از طرف انجمن حمایت از کودکان به عنوان روز جهانی دختر مشخص شد. بعد از مشخص شدن این روز کشور آلمان از آن حمایت کرد. روز دختر تا سال 2009 هنوز به عنوان روز جهانی شناخته شده نبود.

تا اینکه کم کم کمپین‌ هایی برای حمایت از دختران در سراسر جهان شکل گرفت و سازمان ملل این روز را به عنوان روز جهانی دختر اعلام کرد.

روز دختر در ایران

روز دختر در ایران مصادف با تولد حضرت معصومه (سلام اله علیها) است و در سال ۱۳۸۵ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تقویم رسمی ایران اضافه شد.

این اقدام حرکتی فرهنگی برای یادآوری شخصیت حضرت معصومه (س) و ترویج ابعاد وجودی این دختر اهل بیت در میان دختران مسلمان است تا دختران این مرز و بوم از شخصیت آن حضرت الگو برداری کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا