سلامت

علائم بارداری چیست؟ + 20 نشانه حاملگی

5/5 - (1 امتیاز)
علائم بارداری چیست؟ + 20 نشانه حاملگی

هر چه زودتر بفهمید باردار هستید، زودتر می توانید اقدامات لازم را برای مراقبت از خود و کودکتان انجام دهید. اگر در حال تلاش برای باردار شدن هستید، یا اگر فکر می کنید ممکن است باردار باشید و به دنبال آشنایی با علائم بارداری اولیه هستید، این مقاله به شما کمک می کند تا با برخی از علائم اولیه بارداری و همچنین علائمی را که ممکن است در طول حاملگی خود تجربه کنید، آشنا شوید.

علائم بارداری چیست؟ + 20 نشانه حاملگی

تغییرات هورمونی قابل توجهی در دوران بارداری رخ می دهد. اینها علائم مختلفی را نشان می دهند. برخی از زنان بسیاری از علائم بارداری را تجربه می کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است فقط تعداد کمی از آنها را داشته باشند.

علائم اوایل بارداری شامل پریود نشدن، تغییرات پستان، خستگی، تکرر ادرار و حالت تهوع و استفراغ ( تهوع صبحگاهی ) است. با این حال، این علائم ممکن است ناشی از عوامل دیگری باشد و لزوماً به معنای باردار بودن شما نیست، بنابراین اگر مشکوک به بارداری هستید، یک تست بارداری خانگی انجام دهید و به پزشک خود مراجعه کنید.

طیف وسیعی از تغییرات می تواند در مراحل بعدی بارداری در بدن شما رخ دهد، از جمله کمردرد، سردرد ، گرفتگی عضلات پا یا رگ های واریسی ، خارش یا سوزن سوزن شدن، یبوست، هموروئید یا سوء هاضمه، واژینیت یا ترشحات واژن، یا تغییرات خلقی یا افسردگی .

اگر نگرانی دارید، در صحبت با پزشک عمومی خود تردید نکنید. اگر علائمی مانند خونریزی واژینال، درد مزمن، درجه حرارت بالا، سردرد شدید را تجربه کردید، فوراً به پزشک خود مراجعه کنید.

آیا همه زنان علائم اولیه بارداری را دارند؟

هر زن متفاوت است. تجربیات آنها از بارداری نیز همینطور است. همه زنان از بارداری به بارداری دیگر علائم مشابه یا حتی علائم مشابهی ندارند.

همچنین، از آنجایی که علائم اولیه بارداری اغلب شبیه علائمی است که ممکن است درست قبل و در طول قاعدگی تجربه کنید، ممکن است متوجه بارداری خود نباشید.

آنچه در زیر می آید شرح برخی از شایع ترین علائم اولیه بارداری است. باید بدانید که این علائم به غیر از بارداری ممکن است ناشی از موارد دیگری نیز باشد. بنابراین این واقعیت که شما متوجه برخی از این علائم می شوید لزوما به معنای باردار بودن شما نیست. تنها راه اطمینان از آزمایش بارداری است.

علائم و نشانه های شایع بارداری

شایع ترین علائم و نشانه های اولیه بارداری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • پریودهای دیررس

از دست دادن پریود اغلب اولین علامت بارداری احتمالی است. با این حال، برخی از زنان در حوالی دوره مورد انتظار خود خونریزی خفیف را تجربه می کنند.

  • سینه های حساس و متورم

در اوایل بارداری تغییرات هورمونی ممکن است سینه های شما را حساس و دردناک کند. این ناراحتی احتمالاً پس از چند هفته کاهش می یابد زیرا بدن شما با تغییرات هورمونی سازگار می شود.

  • تهوع و استفراغ

تهوع صبحگاهی وضعیتی است که بیش از نیمی از زنان باردار را تحت تاثیر قرار می دهد. علائم شامل حالت تهوع و استفراغ و از دست دادن اشتها است. بسیاری از زنان مبتلا به تهوع صبحگاهی نه تنها علائم را در صبح مشاهده می کنند، بلکه آنها را در طول روز تجربه می کنند.

تهوع صبحگاهی معمولاً از هفته چهارم تا ششم بارداری شروع می‌ شود و ممکن است تا هفته دوازدهم برطرف شود، اگرچه می‌ تواند برای مدت طولانی‌ تری ادامه یابد.

  • تکرر ادرار

بارداری باعث افزایش سطح مایعات بدن و کارایی بیشتر کلیه می شود. رحم متورم نیز به مثانه فشار می آورد. در نتیجه، اغلب زنان در چند هفته اول بارداری دچار تکرر ادرار می شوند.

  • خستگی

خستگی شدید در اوایل بارداری شایع است. این به احتمال زیاد ناشی از افزایش شدید هورمون جنسی پروژسترون است. پروژسترون برای حفظ بارداری و کمک به رشد کودک مورد نیاز است، اما متابولیسم شما را نیز کند می کند.

سعی کنید تا زمانی که می توانید در این مرحله اولیه کمی بیشتر بخوابید یا استراحت کنید. سطح انرژی شما احتمالاً در حدود ماه چهارم بارداری که جفت به خوبی مستقر شده است دوباره افزایش می یابد.

خستگی در دوران بارداری نیز می تواند ناشی از کم خونی باشد که بیشتر ناشی از کمبود آهن است. خوردن غذاهای غنی از آهن در پیشگیری از کم خونی فقر آهن در دوران بارداری مهم است. درمان دارویی کم خونی در بارداری معمولاً شامل مصرف قرص آهن است.

علائم بارداری

سایر علائم و نشانه ها

سایر علائم و نشانه های کمتر آشکار بارداری که ممکن است در سه ماهه اول تجربه کنید عبارتند از:

  • تغییرات خلق و خوی

برخی از زنان تازه باردار تغییرات خلقی مانند تحریک پذیری را تجربه می کنند. سایر زنان باردار احساس شادی می کنند. تصور می‌ شود که هورمون‌ های بارداری بر مواد شیمیایی در مغز تأثیر می‌ گذارند و باعث تغییرات خلقی می‌ شوند.

در دوران بارداری از هر 10 زن 1 نفر افسردگی را تجربه می کند . افسردگی قابل درمان است، بنابراین اگر در دوران بارداری احساس افسردگی می کنید، دریافت کمک زودهنگام بسیار مهم است. لطفاً در اسرع وقت به پزشک عمومی، ماما یا پرستار بهداشت مادر و کودک خود مراجعه کنید.

  • نفخ

افزایش هورمون‌ ها در بدن می‌ تواند باعث ایجاد احساس نفخ در شما شود، مشابه آنچه در ابتدای پریود احساس می‌ کنید.

  • لکه بینی سبک

لکه بینی خفیف ممکن است یکی از اولین علائم بارداری باشد. این خونریزی که به عنوان خونریزی لانه گزینی شناخته می‌ شود، زمانی اتفاق می‌افتد که تخمک بارور شده به دیواره رحم می‌چسبد – حدود 10 تا 14 روز پس از لقاح. خونریزی لانه گزینی تقریباً در زمانی اتفاق می افتد که شما انتظار دارید دوره قاعدگی داشته باشید. با این حال، همه زنان آن را ندارند.

علاوه بر خونریزی، یک زن ممکن است متوجه ترشحات سفید و شیری رنگ از واژن خود شود. این مربوط به ضخیم شدن دیواره های واژن است که تقریباً بلافاصله پس از لقاح شروع می شود. افزایش رشد سلول های پوشاننده واژن باعث ترشح می شود.

این ترشحات که می تواند در طول بارداری ادامه یابد، معمولاً بی ضرر است و نیازی به درمان ندارد. اما اگر بوی بد مربوط به ترشحات یا احساس سوزش و خارش وجود دارد، به پزشک خود اطلاع دهید تا بررسی کند که آیا عفونت قارچی یا باکتریایی یا STD دارید یا خیر.

  • گرفتگی خفیف رحم

برخی از زنان در اوایل بارداری دچار گرفتگی خفیف رحم می شوند.

  • واژینیت

واژینیت التهاب واژن است و برای بسیاری از زنان یک بیماری ناراحت کننده است. در دوران بارداری بیشتر است. برخی از علل واژینیت عبارتند از برفک واژن، واژینوز باکتریایی، تریکومونیازیس و کلامیدیا.

  • یبوست و بواسیر

یبوست به حرکات نادر و سفت روده اشاره دارد که دفع آن دشوار است. یبوست یک مشکل رایج در بارداری است که ممکن است ناشی از هورمون‌ های بارداری باشد که حرکت دستگاه گوارش شما را کند می‌ کنند یا به دلیل فشار رحم در حال رشد روی راست روده شما.

اگر در دوران بارداری دچار یبوست شدید، به شما توصیه می شود:

1- هر روز مقدار زیادی آب بنوشید

2- فیبر غذایی خود را افزایش دهید (مانند سبوس، گندم و میوه و سبزیجات تازه).

3- ورزش های ملایم و کم تاثیر مانند شنا، پیاده روی یا یوگا را انجام دهید.

بدون مشورت با ماما یا پزشک عمومی، ملین های بدون نسخه را مصرف نکنید. اگر تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی شما تفاوتی ایجاد نمی کند، پزشک عمومی یا ماما می تواند ملین را تجویز کند که برای استفاده در بارداری بی خطر است.

ممکن است در نتیجه زور زدن ناشی از یبوست به هموروئید مبتلا شوید. مطمئن باشید، علائم معمولاً بلافاصله پس از تولد خود به خود برطرف می شوند.

اگر خونریزی ناشی از هموروئید، خارش، ناراحتی یا درد دارید، توصیه می شود:

1- با افزایش مصرف روزانه آب و فیبر، یبوست را کاهش دهید یا از آن جلوگیری کنید.

2- حدود 15 دقیقه در آب نمک گرم بنشینید، به خصوص بعد از اجابت مزاج.

3- کرم هموروئید بمالید.

اگر خونریزی یا درد ادامه داشت، با پزشک خود یا ماما صحبت کنید.

  • بیزاری از غذا و حساسیت به بو

حساسیت به بوهای خاص یک علامت رایج برای زنان باردار است. همچنین ممکن است متوجه شوید که ذائقه شما برای انواع خاصی از غذا تغییر کرده است.

هر یک از علائم بالا می تواند به معنای باردار بودن شما باشد، اما زنانی هستند که باردار می شوند و هیچ یک از آنها را تجربه نمی کنند. به همین ترتیب، شما می توانید همه علائم را تجربه کنید و باردار نباشید. بهترین راه برای تایید بارداری، تعیین قرار ملاقات با یک ارائه دهنده، ترجیحاً متخصص زنان است.

اگر چند مورد از علائم اولیه بارداری فوق را مشاهده کردید و فکر می کنید ممکن است باردار باشید، یک یا دو روز پس از عقب افتادن قاعدگی خود صبر کنید و آزمایش بارداری انجام دهید. اگر آزمایش منفی بود، چند روز دیگر صبر کنید و آزمایش دیگری انجام دهید، فقط در صورتی که آزمایش اول منفی کاذب بود. اگر آزمایش مثبت بود، یک قرار ملاقات با متخصص زنان و زایمان خود تعیین کنید.

  • گرفتگی بینی

افزایش سطح هورمون و تولید خون می تواند باعث تورم، خشکی و خونریزی غشای مخاطی بینی شما شود. این ممکن است باعث گرفتگی یا آبریزش بینی شود.

  • كمر درد

کمردرد در دوران بارداری می تواند بیش از 1 نفر از هر 3 زن را تحت تاثیر قرار دهد. این معمولاً به دلیل شل شدن رباط ها و تغییر وضعیت بدن به دلیل بارداری رو به رشد است.

می توانید با پوشیدن کفش های پاشنه صاف، استفاده از صندلی هایی استاندارد، پرهیز از بلند کردن اجسام سنگین و انجام ورزش های ملایم به کاهش کمردرد در دوران بارداری کمک کنید.

  • سردرد

اگر در دوران بارداری سردردی دارید که با قرص تسکین نمی یابد، به خصوص در نیمه دوم بارداری، با پزشک یا مامای خود تماس بگیرید.

سردرد مداوم می تواند با پره اکلامپسی مرتبط باشد – وضعیتی که می تواند کلیه های شما را تحت تاثیر قرار دهد و در نتیجه فشار خون را افزایش داده و جریان خون را به کودک شما کاهش دهد.

  • سوزش سر دل و سوء هاضمه

سوء هاضمه در دوران بارداری به دلیل فشار رحم بزرگ شده روی اندام های شکم و عملکرد هورمون پروژسترون که باعث شل شدن عضله بین مری و معده می شود، شایع تر است.

اگر دچار سوزش سر دل، رفلاکس یا سوء هاضمه هستید، توصیه می شود:

1- وعده های غذایی کوچک و مکرر بخورید.

2- از خوردن درست قبل از رفتن به رختخواب خودداری کنید.

3- با بالش های اضافی بخوابید تا سرتان بالا باشد.

4- لباس های گشاد بپوشید.

5- از هر گونه غذا یا مایعی که علائم را تشدید می کند خودداری کنید – مانند غذاهای چرب (از جمله غذاهای سرخ شده، گوشت های چرب و شیرینی)، غذاهای تند (از جمله کاری و فلفل قرمز)، الکل و کافئین (از جمله چای، قهوه، شکلات و نوشابه ).

6- قبل از مصرف آنتی اسیدها با پزشک خود مشورت کنید.

اگر این استراتژی‌ها علائم شما را کاهش نمی‌ دهند، لطفاً با پزشک خود مشورت کنید، او ممکن است دارویی را تجویز کند که به طور ایمن ترشح اسید را کاهش دهد.

  • خارش پوست

خارش گسترده در بدن در بارداری شایع نیست، اما می تواند بسیار ناراحت کننده باشد و خواب و لذت بارداری را مختل کند. خشکی پوست و اگزما شایع ترین علل هستند، اما گاهی اوقات ممکن است هیچ دلیل ظاهری برای خارش وجود نداشته باشد. در موارد نادر، جایی که کف دست ها و کف پا خارش دارند، ممکن است به دلیل بیماری جدی کبدی باشد – برای بررسی این موضوع می توان آزمایش خون انجام داد.

تصور می شود که بثورات خارش دار در اواخر بارداری به دلیل واکنش بدن به کشش پوست ایجاد می شود. این PUPPS نامیده می شود. خارش را می توان با استفاده از مرطوب کننده ها و آنتی هیستامین ها کنترل کرد.

  • گرفتگی عضلات پا

گرفتگی عضلات پا به دلیل تجمع اسیدهایی که باعث انقباضات غیرارادی عضلات آسیب دیده می شود، رخ می دهد. نیمی از زنان باردار معمولاً در شب آنها را تجربه می کنند. گرفتگی عضلات پا در سه ماهه دوم و سوم بیشتر است.

  • سوزن سوزن شدن و بی حسی در دست ها

سندرم تونل کارپال – گزگز و بی حسی در دستان شما – تا 60 درصد از زنان را در دوران بارداری تحت تاثیر قرار می دهد. در اثر فشردگی عصب مدیان به دلیل افزایش مایعات بافتی در دوران بارداری ایجاد می شود.

سندرم تونل کارپ ممکن است خفیف، متناوب دردناک یا شدید باشد که ممکن است باعث فلج جزئی انگشت شست یا از دست دادن حس شود. علائم معمولاً بلافاصله پس از تولد خود به خود برطرف می شوند.

اگر در دستان خود احساس سوزن سوزن شدن و بی حسی دارید، به پزشک یا مامای خود اطلاع دهید. در موارد بسیار شدید، پزشک ممکن است تزریق کورتیکواستروئید یا درمان جراحی را توصیه کند.

  • وریدهای واریسی و ادم پا (ورم)

واریس پاها در بارداری به دلیل ترکیبی از عوامل از جمله افزایش حجم خون در گردش در دوران بارداری و فشار رحم باردار به وریدهای بزرگتر بسیار شایع است. این افزایش فشار روی رگ‌ ها همچنین می‌ تواند منجر به تورم پاها (ادم) شود که می‌ تواند باعث درد، احساس سنگینی، گرفتگی عضلات (به ویژه در شب) و سایر احساسات غیرمعمول شود.

اگر واریس دارید، توصیه می شود:

1- جوراب ساق بلند بپوشید.

2- از ایستادن طولانی مدت خودداری کنید.

3- به آرامی و به طور منظم (پیاده روی یا شنا) ورزش کنید.

4- در صورت امکان دراز بکشید و پاهایتان را بالا نگه دارید تا استراحت کنید.

5- سعی کنید پاهای خود را ماساژ دهید.

آیا شما واقعا باردار هستید؟

بسیاری از این علائم و نشانه‌ ها مختص بارداری نیستند. برخی می توانند نشان دهند که شما در حال بیمار شدن هستید یا اینکه قاعدگی شما در شرف شروع است. به همین ترتیب، شما می توانید بدون تجربه بسیاری از این علائم باردار شوید.

با این حال، اگر پریودتان را از دست دادید و متوجه برخی از علائم یا نشانه‌های فوق شدید، یک تست بارداری خانگی انجام دهید یا به پزشک خود مراجعه کنید. اگر تست بارداری خانگی شما مثبت است، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. هر چه زودتر بارداری شما تایید شود، زودتر می توانید مراقبت های دوران بارداری را شروع کنید.

اگر قصد بارداری دارید یا تازه متوجه شده اید که باردار هستید، مصرف روزانه یک ویتامین دوران بارداری را شروع کنید. ویتامین‌ های دوران بارداری معمولاً حاوی ویتامین‌ ها و مواد معدنی مهمی مانند اسید فولیک و آهن هستند که باعث رشد و تکامل کودک شما می شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا