اخبار

۷ نشانه سرطان ریه در زنان را بشناسید

دوست عزیز، لطفا از ما حمایت کنید

۷ نشانه سرطان ریه در زنان را بشناسید

۷ نشانه سرطان ریه در زنان را بشناسید : در میان افراد غیرسیگاری زنان نسبت به مردان بیشتر به سرطان ریه مبتلا می‌شوند و از این رو توجه به برخی از نشانه‌ای ابتلا به این سرطان در زنان اهمیت بسیاری دارد.

ایسنا نوشت: هر ساله تعداد افرادی که در اثر ابتلا به سرطان ریه جان خود را از دست می‌دهند، افزایش می‌یابد و این موضوع تنها به افراد سیگاری مربوط نمی‌شود. افرادی که هرگز در طول زندگی خود لب به سیگار نزده‌اند نیز می‌توانند به این سرطان مبتلا شده و نشانه‌های آن در آن‌ها بروز کند.

اگر چه مردان به دلیل سبک زندگی نامناسب‌تر مانند استعمال بیشتر دخانیات بیش از زنان به سرطان ریه مبتلا می‌شوند اما در میان افرادی غیرسیگاری ابتلای زنان به این نوع سرطان بیش از مردان است. هر چند نشانه‌های سرطان ریه در زنان و مردان تقریبا یکسان است اما ابتلا به انواع مختلف این بیماری در آن‌ها متفاوت است.

خبر خوب آن است که غربالگری و درمان سرطان ریه پیشرفت‌های قابل توجهی کرده است و کارگروه خدمات پیشگیری ایالات متحده آمریکا توصیه می‌کند که افراد بین ۵۵ تا ۸۰ ساله که در حال حاضر سیگاری هستند یا سیگار را در ۱۵ سال گذشته ترک کرده اند، حتما برای انجام غربالگری سرطان ریه به پزشک متخصص مراجعه کنند.

حتی برای افرادی که به سرطان ریه از نوع پیشرفته مبتلا هستند، در حال حاضر درمان‌های بسیاری وجود دارد تا بتوانند زندگی چند ساله باکیفیتی داشته باشند.

اما راه دیگری نیز وجود دارد تا بتوان از این بیماری پیشگیری کرد و آن شناخت نشانه‌های سرطان ریه است. در ادامه نشانه‌های مهم ابتلا به این بیماری به نقل از سایت تخصصی “وومنزدی” آورده شده است:

۷ نشانه سرطان ریه در زنان

1 – سرفه

 یکی از شایع‌ترین نشانه‌های سرطان ریه، سرفه است. متخصصان توصیه می‌کنند افرادی که سرفه می‌کنند، هر چه زودتر به دنبال درمان خود باشند و در صورتی که سرفه‌ها بیش از دو ماه به طول انجامید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنند.

۲) تغییر صدا:

 تغییر در زنگ صدا، عدم توانایی در صحبت با صدای بلند، گرفتگی و خش‌دار شدن صدا که همگی به طور کلی تغییر صدا خوانده می‌شوند، می‌توانند از نشانه‌های ابتلا به سرطان ریه باشند. این تغییرات صوتی هنگامی به وجود می‌آید که تومورهای سرطان ریه شروع به فشار بر عصب حنجره‌ای می‌کنند که از مغز آغاز شده و به پایین به سمت قفسه سینه رفته و دوباره به سمت تارهای صوتی بازمی‌گردد.

۳) عود برونشیت یا ذات‌الریه: 

سرطان ریه یک گرفتگی در مسیر هوایی ایجاد می‌کند که باعث می‌شود مسیر هوایی قادر به پاکسازی خود نبوده و یک ماده چسبناک در مسیر آن به وجود بیاید که در نهایت تبدیل به عفونت شود. این نوع عفونت‌ها معمولا چندین بار با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شوند اما ذات‌الریه (سینه‌پهلو) از بین نمی‌رود و با آنتی بیوتیک درمان نمی‌شود و در سی‌تی‌اسکن یا عکس‌برداری ایکس‌-ری قفسه سینه دیده می‌شوند. این نوع از عفونت باید حتما مورد بررسی قرار بگیرد.

۷ نشانه سرطان ریه در زنان

۴) کمر درد:

 این نوع از کمر درد یک نوع درد روزمره نیست، بلکه یک نوع درد بی‌امان و شدید است که به سمت جلوی بدن حرکت می‌کند. این درد در بالای کمر در نزدیکی قفسه سینه حس شده و اغلب به سمت پایین شکم رانده می‌شود. متاسفانه‌ درد کمر ناشی از سرطان ریه نشان می‌دهد که سرطان به سمت مهره‌های ستون فقرات یا اعصاب اطراف استخوان‌های مهره‌ها پیشرفت کرده است.

۷ نشانه سرطان ریه در زنان

۵) درد قفسه سینه:

 درد قفسه سینه ممکن است به سرطان ریه ارتباط نداشته باشد اما به باور متخصصان در صورت داشتن این درد بهتر است حتما پیگیر علت آن باشید. اغلب برای کسانی که مبتلا به سرطان ریه هستند، درد قفسه سینه ناشی از هجوم سرطان به سمت دنده‌هاست. این درد ممکن است به قسمت‌های دیگر قفسه سینه و پشت بیمار نیز برسد. این درد شدیدتر از دردی است که افراد به هنگام حمله قلبی یا آنژین قلبی در قفسه سینه خود احساس می‌کنند و حضور آن دائمی‌تر است. متخصصان توصیه می‌کنند تا در صورت احساس درد دائمی در ناحیه قفسه سینه حتما به پزشک متخصص مراجعه کنند.

۶) سرفه خونی: 

سرفه خونی اگر چه به عنوان یکی از مشخص‌ترین نشانه‌های سرطان ریه و دیگر بیماری‌های تنفسی و ریوی شناخته می‌شود اما این عارضه می‌تواند دلایل بسیار زیاد دیگری از جمله عفونت‌های مختلف تا پلیپ‌های خوش‌خیم و حتی خون‌ریزی بینی داشته باشد. سرفه خونی همیشه نشانه ابتلا به سرطان ریه نیست اما نشانه‌ای نگران کننده به شمار می‌رود. بنابراین طبق معمول در صورت داشتن این نشانه حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

۷) کاهش وزن بی‌دلیل:

 در فرهنگی که کاهش وزن همیشه امری خوشایند محسوب می‌شود، بی‌توجهی به “عاملِ کاهش وزن بدون پیروی از رژیم خاص غذایی یا ورزش کردن یا هر تغییر دیگر” متداول است. این در حالی است که کاهش وزن بدون دلیلی خاص، امری نگران کننده است. سرطان ریه و به طور کلی انواع سرطان‌ها می‌توانند یکی از علل کاهش وزن بی‌دلیل باشد و از همین رو بهتر است در صورت کاهش وزن بدون دلیل حتما به پزشک مراجعه کنید.

دو دلیل وجود دارد که افراد مبتلا به سرطان دچار کاهش وزن می‌شوند. یکی از این دلایل کاهش اشتهای افراد و در نتیجه کاهش وزن آهسته و تدریجی آن‌هاست. دلیل دیگر این است که در نوع پیشرفته سرطان، سلول‌های سرطانی با فرد برای دریافت و سوزاندن کالری‌ها رقابت می‌کنند.

به گفته متخصصان زمانی که فرد برای کاهش وزن خود تلاشی نمی‌کند کاهش وزن ۵ تا ۱۰ کیلوگرمی طی دوره شش ماه نیز برای نگران شدن و مراجعه به پزشک برای تشخیص علت آن کافی است.

انتهای پیام/

[divider style=”dotted” top=”20″ bottom=”20″]

بیشتر بخوانید: برای رفع تشنگی در ماه رمضان چه بخوریم ؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا