سلامت

آشنایی کامل با علائم هفته اول بارداری

2.4/5 - (5 امتیاز)
آشنایی کامل با علائم هفته اول بارداری

علائم بارداری در هفته اول می تواند از فردی به فرد دیگر و از بارداری به بارداری دیگر متفاوت باشد. ممکن است قبل از اینکه بفهمید باردار هستید تغییراتی را در بدن خود احساس کنید یا اصلاً متوجه علائمی نشوید. علائم اوایل بارداری شامل عقب افتادن قاعدگی، نیاز به دفع بیشتر ادرار کردن، حساس شدن سینه ها، احساس خستگی و تهوع صبحگاهی است. در ادامه می توانید بیشتر با علائم هفته اول بارداری آشنا شوید.

علائم بارداری در هفته اول

علائم بارداری در هفته اول برای هر زن و هر بارداری متفاوت است. مهم است که بارداری خود را با دیگران مقایسه نکنید زیرا علائم بارداری می تواند بسیار متفاوت باشد.

چندین نشانه از بارداری اولیه وجود دارد که ممکن است داشته باشید یا نداشته باشید. شایع ترین علائم عبارتند از:

  • عقب افتادن قاعدگی

شایع ترین و بارزترین علامت بارداری، پریود نشدن است. هنگامی که لقاح اتفاق می افتد، بدن شما هورمون هایی تولید می کند که تخمک گذاری و ریزش پوشش داخلی رحم را متوقف می کند.

این به این معنی است که چرخه قاعدگی شما متوقف شده است و تا زمانی که نوزادتان به دنیا بیاید دیگر پریود نخواهید شد.

اما پریود نشدن همیشه نشانه بارداری نیست. همچنین ممکن است به دلیل استرس، ورزش زیاد، رژیم غذایی، عدم تعادل هورمونی و سایر عواملی که ممکن است باعث پریودهای نامنظم شوند، پریود خود را از دست بدهید.

  • تکرر ادرار

بارداری باعث افزایش سطح مایعات بدن و کارایی بیشتر کلیه می شود. رحم متورم نیز به مثانه فشار می آورد. در نتیجه، اغلب زنان در چند هفته اول بارداری دچار تکرر ادرار می شوند.

  • حالت تهوع با یا بدون استفراغ

این علامت بارداری می تواند در هر زمانی از روز یا شب اتفاق بیفتد. حالت تهوع می تواند در اوایل دو هفته پس از بارداری رخ دهد.

همه افراد حالت تهوع را تجربه نمی کنند و درجات مختلفی از حالت تهوع وجود دارد. شما می توانید حالت تهوع را احساس کنید اما هرگز استفراغ نکنید. حدود نیمی از افراد باردار به دلیل حالت تهوع استفراغ می کنند.

اگرچه حالت تهوع در دوران بارداری نسبتاً طبیعی است، اما در صورت کم آبی بدن می تواند مشکل ساز شود. افرادی که به دلیل حالت تهوع شدید نمی توانند غذا و مایعات مصرف کنند، ممکن است به بیماری به نام استفراغ بارداری مبتلا شوند.

  • تغییرات سینه و درد

سینه‌ های شما ممکن است در هنگام بارداری حساس شوند. درد ممکن است شبیه احساس سینه‌ های شما قبل از پریود باشد. هالهٔ پستان (ناحیه اطراف نوک پستان) نیز ممکن است شروع به تیره شدن و بزرگ شدن کنند.

این درد موقتی است و زمانی که بدن شما به هورمون های افزایش یافته عادت کند از بین می رود. همچنین ممکن است متوجه شوید که سینه‌ هایتان بزرگ‌ تر شده و سینه‌ بندتان از حالت عادی سفت‌ تر شده است.

  • خستگی

بسیاری از افراد در اوایل بارداری احساس خستگی شدید می کنند. این علامت بارداری به دلیل سطح بالای هورمون پروژسترون رخ می دهد. مانند سایر علائم اولیه بارداری، خستگی در سه ماهه دوم (پس از هفته 13 بارداری) بهتر می شود. با این حال، برای بسیاری از افراد در سه ماهه سوم بازمی گردد.

برخی از علائم کمتر شایع بارداری اولیه

برخی علائم اضافی از بارداری اولیه وجود دارد که چندان رایج نیستند. مهم است که به یاد داشته باشید که همه افراد متفاوت هستند و علائم بارداری را متفاوت تجربه می کنند.

علائم کمتر شایع بارداری اولیه می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • لکه بینی (که به آن خونریزی لانه گزینی نیز گفته می شود)

خونریزی لانه گزینی مانند قطرات کوچک خون یا ترشحات قهوه ای رنگ از واژن شما به نظر می رسد. این می تواند تقریباً در زمان عادت ماهانه شما شروع شود و می تواند از چند روز تا چند هفته ادامه یابد.

لکه بینی می تواند باعث شود برخی افراد فکر کنند که به تازگی پریود شده اند و باردار نیستند.

  • هوس غذایی  یا بیزاری

غذا می تواند در اوایل بارداری پیچیده باشد. برخی از افراد شروع به هوس خوردن غذاهای خاص می کنند یا دائماً احساس گرسنگی می کنند. در حالی که برخی از غذاها و طعم ها ممکن است در اوایل بارداری فوق العاده به نظر برسند، برخی دیگر ممکن است ناگهان طعم ناخوشایندی پیدا کنند.

بیزاری از غذا ممکن است در طول بارداری اتفاق بیفتد و باعث شود از چیزهایی که قبلا از آن لذت می بردید بیزار شوید.

  • طعم فلزی در دهان

بسیاری از مردم می گویند که در مراحل اولیه بارداری طعم فلز را در دهان خود تجربه می کنند. ممکن است مزه‌ای مانند انبوهی از سکه در دهان داشته باشد.

این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که غذاهای خاصی یا به طور تصادفی در طول روز بخورید.

  • سردرد و سرگیجه

سردرد و احساس سبکی سر و سرگیجه در اوایل بارداری شایع است. این به دلیل تغییرات هورمونی در بدن و افزایش حجم خون شما اتفاق می افتد.

  • گرفتگی

همچنین می‌ توانید گرفتگی‌ های خفیف و شبیه پریود را تجربه کنید که طی چند روز می‌آیند و از بین می‌ روند. اگر این گرفتگی ها عمدتاً در یک طرف بدن شما احساس می شوند یا شدید هستند، مهم است که فوراً با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید. این می تواند نشانه حاملگی خارج از رحم یا سایر عوارض باشد.

  • نوسانات خلقی

همانطور که هورمون های شما به تغییر ادامه می دهند، می توانید نوسانات خلقی را تجربه کنید.

این طبیعی است و ممکن است در طول بارداری اتفاق بیفتد. با این حال، اگر زمانی احساس اضطراب، افسردگی و یا افکار آسیب رساندن به خود کردید، مهم است که با دکتر خود در این مورد صحبت کنید.

  • احتقان بینی

برخی افراد در اوایل بارداری به دلیل افزایش سطح هورمون و خون دچار گرفتگی بینی می شوند. غشاهای مخاطی بینی شما خشک شده و احتمال خونریزی بیشتر است.

  • نفخ

در این دوران افزایش هورمون ها می تواند باعث شود معده شما احساس نفخ کرده و منجر به دفع گاز بیش از حد معمول شود.

  • آکنه یا تغییرات پوستی

افزایش هورمون ها و حجم خون شما علت هر گونه تغییر پوستی است که تجربه می کنید. در حالی که برخی از افراد در دوران بارداری پوست شفاف تری دارند، برخی دیگر ممکن است جوش های بیشتری داشته باشند.

توجه: همه این علائم مختص بارداری نیستند. همچنین لازم به ذکر است که بارداری اولیه همیشه علائم قابل توجهی ایجاد نمی کند.

بهترین راه برای اینکه فرد بفهمد باردار است یا خیر، انجام  تست بارداری است.

هفته اول بارداری

چه زمانی تست بارداری انجام دهیم 

تست بارداری میزان  هورمون گنادوتروپین کوریونی انسانی (hCG) را  در ادرار اندازه گیری می کند. این هورمون تنها زمانی وجود دارد که یک زن باردار است. با رشد تخمک به جنین، سلول هایی که آن را احاطه کرده و بعداً به جفت تبدیل می شوند، hCG تولید می کنند.

بهتر است هر چه سریعتر پس از عقب افتادن قاعدگی آزمایش بارداری انجام دهید. تست بارداری ممکن است 10 روز پس از رابطه جنسی بدون پیشگیری از بارداری نتیجه مثبت بدهد. با این حال، به طور معمول حدود  3 هفته  طول می کشد تا hCG کافی در ادرار وجود داشته باشد تا آزمایش بارداری مثبت شود.

بهترین زمان برای انجام تست بارداری  1 هفته  پس از عقب افتادن قاعدگی است. نتایج  تست بارداری  مثبت یا منفی است.

اگر خانمی زودتر از یک هفته پس از عقب افتادن قاعدگی تست بارداری را انجام دهد، ممکن است نتیجه منفی بدهد، حتی اگر فرد واقعا باردار باشد.

اگر فردی با وجود جواب منفی آزمایش معتقد است باردار است، باید آزمایش را بعد از 1 هفته تکرار کند.

یک فرد همچنین می‌ تواند برای تعیین باردار بودن آزمایش خون انجام دهد. این آزمایش وجود hCG را در خون مشخص می کند. آزمایش خون می تواند چند روز زودتر از آزمایش ادرار نتیجه مثبت را نشان دهد، اما ممکن است تا 48 ساعت طول بکشد تا نتایج در آزمایشگاه مشخص شود.

خلاصه

علائم بارداری برای هر زن متفاوت است. برخی از زنان ممکن است در هفته اول بارداری متوجه علائمی مانند لکه بینی یا سردرد شوند. دیگران ممکن است فقط یک دوره از دست رفته را تجربه کنند. برخی از زنان اصلاً هیچ علامتی نخواهند داشت.

این که آیا فرد علائمی دارد یا خیر، بهترین راه برای تعیین باردار بودن انجام آزمایش بارداری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا