فرهنگ و هنر

سریال گنج راه شیری | اسامی بازیگران و خلاصه داستان سریال گنج راه شیری

4.5/5 - (4 امتیاز)

سریال گنج راه شیری | اسامی بازیگران و خلاصه داستان سریال گنج راه شیری

در این نوشته، خلاصه داستان و اسامی بازیگران سریال گنج راه شیری را مرور می کنیم. گنج راه شیری عنوان سریال تلویزیونی به کارگردانی و تهیه کنندگی فرهاد مهران فر و نویسندگی خزر مهران فر است.

سریال گنج راه شیری

 سریال تلویزیونی  گنج راه شیری از تولیدات صداوسیمای مرکز گیلان است که همزمان با ماه مبارک رمضان هر شب از شبکه شما و باران به روی  آنتن می‌رود.

پروژه ساخت این سریال، اسفند 1396 با حضور علی‌ عسکری رئیس سازمان صدا و سیما، نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت رئیس جمهور و مسئولان استانی کلید خورد؛ لوکیشن و فضای کار بسیار متنوع بوده و شامل طبیعت بکر و شگفت‌انگیز حوزه عمارلو و دیلمان گیلان است.

فرهاد مهرانفر فیلمساز گیلانی کارگردانی و تهیه‌کنندگی این سریال را برعهده داشته و درباره ایده ساخت آن گفت: این فیلم در حقیقت برآیند تجربیات قبلی من به شمار می‌رود و با دغدغه تکیه بر ارزش‌های بومی سراغ ساخت آن رفتم.

وی افزود: سریال “گنج راه شیری”، مبتنی بر شناخت پژوهشی نویسنده فیلمنامه خزر مهرانفر، نسبت به زادگاه و حساسیت‌های فرهنگی نخبگان این خطه است.

سریال گنج راه شیری

این فیلمساز گیلانی خاطرنشان کرد: گنج راه شیری علاوه بر معرفی یکی از دانشمندان علمی قرن چهارم هجری با نام کوشیار دیلمی، سعی در بازیابی ارزش‌های رو به فراموشی دیگری نیز داشته است که از آن جمله می‌توان به زبان و گویش گیلانی برخلاف لحن باسمه‌ای آثاری که در جغرافیای این استان ساخته می‌شود اشاره کرد.

وی اشاره کرد: سعی کرده‌ایم به بهانه حضور شخصیت‌های غیر بومی، این سریال با تکیه بر مثل‌ها و  متل‌های شیرین ایرانی، مزین به زبان شیوا و  وحدت‌بخش فارسی باشد و به جهت توازن زبانی، با ثبت میراث زبانی و گویش‌های در معرض فراموشی گیلان، و نیز با ارائه قدیمی‌ترین ترانه‌های فولکلوریک، حافظ واژگان اصیل این خطه از سرزمینمان ایران باشیم.

بازیگران سریال گنج راه شیری

مهرانفر گفت: در این بین موضوعات دیگری همچون احترام به سالمندان و نهاد خانواده، اخلاق و شجاعت از دیگر شاخصه‌های سریال به شمار می‌روند و در کنار اینها به ضرورت همبستگی مردم برای پاسداشت از میراث فرهنگی و تاریخی و نیز ذخایر ژنتیک گیاهی و جانوری زیست بوم منحصر به فرد جنگل‌های باستانی هیرکانی هم اشاره شده است.

وی با بیان اینکه از طنز موقعیت برای خلق صحنه‌های جذاب در سریال “گنج راه شیری” بهره گرفته شده است گفت: در این سریال بنا به ماهیت علمی موضوع یعنی نجوم، با تجربه‌گری در ساختار (ویژوال افکت) تلاش کرده‌ایم در راستای توسعه تکنیکی هم گام‌هایی برداریم.

سریال گنج راه شیری چند قسمت است؟

سریال چند قسمت است؟

مجموعه تلویزیونی «گنج راه شیری» در ٢٨ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای به کارگردانی و تهیه کنندگی فرهاد مهران فر و نویسندگی خزر مهران فر ساخته شده است.

خلاصه داستان سریال گنج راه شیری

خلاصه داستان سریال گنج راه شیری

کارگردان سریال “گنج راه شیری” با اشاره به داستان این مجموعه عنوان کرد: با پیدا شدن نسخه خطی کتابی با قدمت هزار ساله منسوب به کوشیار دیلمی منجم نامی ایران در پیرامون روستای تاریخی انبوه واقع در شهرستان رودبار گیلان و حضور افراد سودجو، سلسله حوادث جذابی اتفاق می‌افتد که عامل محرک آن کودکان روستا هستند.

وی افزود: درک و شناخت عالم هستی از طریق توجه به نجوم پایه و میراث علمی دانشمندان ایران اسلامی و همچنین پیوند انسان با طبیعت زاد بوم در کنار روابط عاطفی شخصیت‌ها با محوریت اخلاق و استحکام خانواده، محور اصلی این مجموعه 26 قسمتی است که علاوه بر مخاطب کودک، نوجوان و خانواده، دوست‌داران طبیعت، میراث فرهنگی و علمی و همچنین نجوم را هم در بر می‌گیرد.

کوشیار گیلانی که داستان سریال حول شخصیت او شکل می‌گیرد، ریاضیدان و منجم قرن پنجم اهل روستایی به نام انبوه بوده که بیش از هزار سال قدمت دارد و این دو ویژگی در سریال‌هایی که تاکنون در گیلان ساخته شده وجود نداشته است.

اسامی بازیگران سریال گنج راه شیری

اسامی بازیگران سریال گنج راه شیری

اسامی تمام بازیگران زن و مرد سریال گنج راه شیری عبارتند از:

نام بازیگر نقش نام بازیگر نقش
مسعود بدرطالعی صالحی علی اصغر کهن قنبریان رحمتی
مهدی مخبری هوشی عباس آستانه اسی
محمد علی فرمند سیروس ناصر وحدتی عمو ناصر
حسین شادکام قهوه چی محمود فرضی نژاد زرنگار
سحر عقیلی زرنگیس زینب شعبانی مادر حمید و حامد
عرشیا زینعلی کوشیار دیلمی وحید آکده حمید
سارا احمدی ستاره پوریا پرتو تیمور
محمد سواری فرامرز رضا نخجیری پدر حمید و حامد
شهرام جعفری چنگیز امید مهدی صفت مژدهی پدر بهنام و بهناز
نجمه نظامی مادر بهنام و بهناز امین شریف امین شریف
مهتاب حقیقی مادر غزال قدسیه خاک همسر صالحی
نیلگون نوبخت نامزد احسانی هادی رضایی زاده آقا ناصر راننده
میلاد ضیاء حسام محافظ احسانی کیانوش قوامی مشتری قهوه خانه
مصطفی تقوی مشتری قهوه خانه سعید ابراهیمی مشتری قهوه خانه
مهیار بهروز مشتری قهوه خانه سید کریم سیدین مشتری قهوه خانه
مجید پتکی شمیسا یوسف صیادی جهان
امیر غفارمنش احسانی

بازیگران خردسال:

  • امین علی شهسواری بازیگر نقش سینا
  • صبا مهدوی بازیگر نقش غزال
  • معین مجدی بازیگر نقش بهنام
  • النا داداشی بازیگر نقش بهناز
  • آروین آژنگ بازیگر نقش حامد
  • سهیل پور یوسفی بازیگر نقش امین
  • روشنک نیک بازیگر نقش آوا

عوامل سریال گنج راه شیری

عوامل سریال

از دیگر عوامل تولید “گنج راه شیری” می‌توان به اصغر کهن قنبریان و مهرداد هنرمند به عنوان دستیار کارگردان و برنامه‌ریز، نادر معصومی در مقام مدیر تصویربرداری، زهرا عبداللهی به عنوان مدیر تولید، سهیلا فرزاد به عنوان طراح صحنه و لباس، علیرضا دریادل در مقام صدابردار و صداگذار، البرز پورصیاد به عنوان تدوین‌گر و موسی علیجانی در مقام آهنگساز اشاره کرد.

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا