اخبار

تاریخ روز ولنتاین ۱۴۰۰ و ۲۰۲۲ کی و چه روزی است؟

5/5 - (1 امتیاز)

تاریخ روز ولنتاین ۱۴۰۰ و ۲۰۲۲ کی و چه روزی است؟

ممکن است دوست داشته باشید بدانید که تاریخ دقیق روز ولنتاین در سال ۱۴۰۰ و ۲۰۲۲ کی و چه روزی است؟ در ادامه با مجله پیک نت همراه باشد تا از زمان و تاریخچه آن آگاه شوید.

تاریخ روز ولنتاین ۱۴۰۰ و ۲۰۲۲ کی و چه روزی است؟

روز ولنتاین (Valentine’s Day) یک جشنواره بین الملی است که در آن روز احساس عشق را جشن می گیرند. روز ولنتاین فقط برای یک روز نیست، جشن اصلی است که برای کل هفته ادامه دارد. هفته ولنتاین در بین جوانان اهمیت خاص خود را دارد.

در این هفته هر روز به شیوه های متفاوت جشن گرفته می شود.

 هفته ولنتاین یا هفته عشق! این هفته از 7 فوریه شروع می شود و در 14 فوریه به پایان می رسد.

آن روز، روز هدیه دادن گل رز، روز خواستگاری، روز هدیه دادن شکلات و… روز ولنتاین است.

روز ولنتاین هر سال در 14 فوریه جشن گرفته می شود و سالگرد مرگ یکی از افسانه های مسیحی، سنت ولنتاین است.

این روز، روزی از سال است که عاشقان عشق خود را به یکدیگر نشان می دهند. این کار را می توان با دادن گل، شکلات، کارت ولنتاین یا یک هدیه خوب انجام داد. یادداشت های عاشقانه به همدیگر داد.

این جشن بزرگی است که پیوند بین هر یک از روابط را تقویت می کند. نمادهای روز ولنتاین عبارتند از شکل قلب، گل رز و … .

تاریخچه

برای تاریخچه پیدایش ولنتاین افسانه مشهوری وجود دارد. طبق این افسانه، امپراتور روم معتقد بود که مرد‌های جنگجوی مجرد، به‌دلیل عدم وابستگی به همسر و فرزند، عملکرد بهتری از خود نشان خواهند داد و به‌این‌ترتیب ازدواج را برای آن‌ها ممنوع اعلام کرد.

در ‌این ‌بین کشیشی به نام «والنتین» به‌صورت مخفیانه این پسران جنگجو را به عقد دختران محبوبشان در‌می‌آورد. امپراتور روم از این ماجرا با‌خبر می‌شود.

والنتین را به زندان می‌اندازد و سپس در روز ۱۴ فوریه او را اعدام می‌کند.

البته برخی منابع نیز می‌گویند که این کشیش در زندان نیز با دختر نابینای زندانبان آشنا می‌شود و به‌خاطر عشق سرشار والنتین به او، بینایی دختر بر‌می‌گردد.

اولبن تبریک ولنتاین

در قرن پانزدهم در فرانسه، ۱۴ فوریه جشن سالانه‌ای در بزرگداشت عشق رمانتیک برگزار می‌شد.  همچنین اولین تبریک موجود و باقی‌ماندهٔ ولنتاین روی کاغذ را هم مردی فرانسوی در قرن پانزدهم نوشته است. دوک اورلئان زمانی که پس از نبرد آزینکورت در سال ۱۴۱۵ در برج لندن زندانی شد، برای همسر خود نوشت:

Je suis desja d’amour tanné
Ma tres doulce Valentinée

که ترجمهٔ سر‌دستی آن می‌شود “دلم آشوب می‌شود از عشق، ولنتاین مهربان من”. این نامهٔ مهم در بخش دست‌نوشته‌ های کتابخانهٔ بریتانیا نگهداری می‌شود.

یکی دیگر از قدیمی ترین نامه‌های موجود در مورد ولنتاین به زبان انگلیسی هم در این کتابخانه نگهداری می‌شود. این نامه در سال ۱۴۷۷ نوشته شده است و مارجری بورو آن را برای نامزدش جان پاستون نوشته است.

در این نامه مارجری، جان را “ولنتاین محبوب من” خطاب کرده است.

ولنتاین در کشورهای مختلف

روز ولنتاین در کانادا، ایالات متحده، انگلستان، فرانسه، مکزیک و استرالیا جشن گرفته می‌شود.

در اواسط قرن هجدهم میلادی، بیشتر افراد در این روز یادداشت‌های دست نویس عاشقانه به هم هدیه می‌کردند. در سال ۱۹۰۰ کارت‌های چاپی آماده جایگزین آنها شدند و بسیاری از این طریق راحت‌تر از ملاقات حضوری ابراز علاقه می‌کردند.

آمریکایی‌ها از اوایل دهه ۱۷۰۰ مبادله کادوهای دست ساز را شروع کردند. هاولند معروف به مادر ولنتاین در آمریکا، خلاقیت‌های زیادی با توری، ربان و تصاویر رنگارنگ ایجاد می‌کرد.

امروزه طبق انجمن کارت تبریک، هرساله تقریبا ۱۴۵ میلیون در روز ولنتاین ارسال می‌شود که باعث شده دومین عید بزرگ ارسال کارت به یکدیگر (اولین کریسمس) در سال باشد و خانم‌ها ۸۵ درصد کادوهای ولنتاین را خریداری می‌کنند.

امروزه نیز ابراز عشق در این روز علاوه بر کارت تبریک با خرید هدیه ،شکلات و شاخه گل برای یکدیگر در همه جای جهان حتی ایران جشن گرفته می‌شود. جالب است بدانید بیشترین هزینه برای هدایای ولنتاین در بسیاری از کشورهای شرق آسیا مثل چین، سنگاپور و کره جنوبی انجام می‌گیرد.

در ایران باستان دو جشن از جهاتی با ولنتاین مشابهت داشته است.

یکی جشن مهرگان که در شانزدهم مهر ماه برگزار می‌شده و در آن مردم به یکدیگر هدیه می‌داده‌اند و دیگر جشن اسفندگان یا سپندارمذگان بوده که پنجم اسفند برگزار می‌شده و مردان به همسران خود هدیه داده و از آنها تجلیل می‌کرده و بر تخت می‌نشانده‌اند.

هم‌اکنون بعضی از زرتشتیان ایران، روز سپندارمذ (پنجم) از ماه سپندارمذ (اسفند) را روز ۲۹ بهمن و روز جشن سپندارمذگان می‌دانند.

روز ولنتاین 1400

روز ولنتاین 1400

ولنتاین سال ۱۴۰۰(۲۰۲۲) مصادف با  ۱۴ فوریه ۲۰۲۲ است که در روز دوشنبه، ۲۵ بهمن ماه برگزار می‌شود.

در ادامه تاریخ دقیق این روز در تقویم شمسی، قمری و میلادی آورده شده است.

[divider style=”normal” top=”20″ bottom=”20″]

تقویم شمسی:

دوشنبه، 25 بهمن 1400

1400/11/25

[divider style=”normal” top=”20″ bottom=”20″]

تقویم قمری:

الأثنين، 12 رجب 1443

1443/07/12

[divider style=”normal” top=”20″ bottom=”20″]

تقویم میلادی:

Monday, 14 February 2022

2022/02/14

روز ولنتاین 2022

[divider style=”normal” top=”20″ bottom=”20″]

روز ولنتاین یا روز قدیس ولنتاین، هر سال در چهاردهم ماه فوریه جشن گرفته می‌شود.

گمان بر این است که ریشه در جشن‌ های رومی‌ها داشته باشد.

گفته شده اولین روز ولنتاین در سال ۴۹۶ میلادی بوده است.

این روز نام خود را از قدیس (یا قدیسان) مشهوری گرفته است که داستان‌های گوناگونی در مورد او وجود دارد.

این روزی است که مردم علاقه و مهر خود را به فرد یا افراد دیگر با دادن کارت، گل، شکلات یا پیام‌هایی عاشقانه و مهر‌آمیز نشان می‌دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا