اخبار

تاریخ روز بهورز ۱۴۰۱ + تاریخچه و وظایف بهورز

5/5 - (1 امتیاز)
تاریخ روز بهورز ۱۴۰۱ + تاریخچه و وظایف بهورز

آیا می دانید تاریخ روز بهورز در سال ۱۴۰۱ چه روزی است؟ و تاریخچه با وظایف بهورزان چیست؟ با پیک نت همراه باشید تا پاسخ این سوالات را دریافت کنید.

بهورزی چیست؟

به شاخه ای از علوم و خدمات پزشکی که دربرگیرنده دانش پرستاری، مهارت فنی، اخلاق و عواطف انسانی و انضباط ویژه در قالب شرح وظایف خاص است، «بهورزی‌» می‌ گویند.

شغل بهورزی ارائه دهنده خدمات بهداشتی- درمانی در بیمارستان ها، درمانگاه ها، آسایشگاه‌ها، مراکز فوریت های پزشکی و به خصوص مراکز بهداشتی- درمانی روستاهاست.

بهورز کیست؟

بهورز کسی است که ارائه خدمات بهداشتی _ درمانی (در قالب شرح وظایف) همراه با آموزش اولیه به بیماران را برعهده می‌گیرد.

او پیش از شروع به کار، لازم است دوره آموزشی رسمی بهورزی را بر اساس ضوابط آموزشی با کسب دانش و مهارت قابل قبول گذرانده است.

تاریخ روز بهورز ۱۴۰۱

در کشور ایران، روز 12 شهریور به عنوان روز ملی بهورز معرفی شده است و این در حالیست که سازمان بهداشت جهانی، روز 7 آپریل، 18 فروردین را به عنوان روز جهانی بهورز می شناسد.

شنبه 12 شهریور 1401، روز ملی بهورز است.

روز بهورز به تقویم شمسی:

شنبه، ۱۲ شهریور ۱۴۰۱

۱۴۰۱/۰۶/۱۲

روز بهورز به تقویم قمری:

٦ صفر ١٤٤٤

۱۴۴۴/۰۲/۰۶

روز بهورز به تقویم میلادی:

3 سپتامبر 2022

2022-09-03

تاریخچه و علت نامگذاری

نام گذاری دوازدهم شهریور ماه به عنوان روز ملی بهورز توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وقت، در سال 1363 صورت گرفت و با هدف کمک رسانی هر چه بیشتر به بیماران روستایی وهمچنین در جهت تحقق یکی از اهداف مقدس انقلاب اسلامی مبنی بر فقر زدایی از روستاها دست به تاسیس خانه هایي با نام خانه بهداشت زد و در جهت تامین کادر متخصصاین خانه ها به تربیت افرادی همت گمارد که بهورز نام گرفتند.

کاهش میزان مرگ و میر در روستا ها، جلوگیری از عوارض حاملگی های متعدد ، واکسیانسیون کودکان ، آموزش مادران و…از جمله مهمترین فعالیت های بهورزان است.

وظایف بهورز

بهورزان، نیروهای آموزش دیده ای هستند که کارهای اولیه بهداشتی روستا را بر عهده دارند. این نیروها، به طور پراکنده از سال 1356 در روستاها به فعالیت می پرداختند، ولی از سال 1363، به طور نظام مند شروع به خدمت کردند. خدماتی که بهورزان به مردم روستا ارائه می دهند، عبارت است از:

  1. سرشماری جمعیت روستا و تفکیک سنی اعضای روستا اعم از کودکان در معرض خطر زیر شش سال و زنان در سنین باروری و خدمات رسانی به آنها
  2. رسیدگی به بهداشت مدارس روستا
  3. توجه به بهداشت محیط روستا
  4. آموزش بهداشت به همه گروه ها
  5. ارائه کمک های اولیه، تزریقات و…
  6. توجه به بهداشت آب آشامیدنی روستا و به سازی منابع آبی
  7. بررسی وضعیت خانواده ها از نظر بهداشت محیط حرفه ای، مثل کارگاه ها
  8. واکسیناسیون.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا