سرگرمی

روش نگهداری مرغ مینا در منزل + آموزش دستشویی به مرغ مینا

3.5/5 - (2 امتیاز)
روش نگهداری مرغ مینا در منزل + آموزش دستشویی به مرغ مینا

نگهداری مرغ مینا در منزل یکی از سرگرمی های جالب برای علاقه مندان به پرندگان سخنگو است. اما برای این کار باید اصول و روش های لازم را رعایت کنید تا پرنده شما سالم و شاد باشد. در این متن به برخی از این اصول و روش ها اشاره می کنیم. همچنین چند نکته برای آموزش دستشویی به مرغ مینا نیز آورده شده است.

پرندگان مینا پرندگانی پر جنب و جوش و اجتماعی هستند و دارای شخصیت های شگفت انگیزی هستند. این حیوان دوستانه، باهوش است و به خوبی با زندگی در قفس سازگار است، که آن را به یک حیوان خانگی عالی تبدیل می کند که در قفس تولید مثل می کند.

مینا یا مرغ مینا نام عمومی گروهی از پرندگان از خانوادهٔ سارها است. این پرندگان متعلق به راستهٔ گنجشک‌ سانان بوده و شامل بیش از ۳۵ گونه مختلف هستند. این پرندگان بومی جنوب آسیا و کشورهای مثل هند، پاکستان و بنگلادش هستند. چندین گونه از میناها به خصوص گونهٔ مینای معمولی به مناطقی وسیع در آمریکای شمالی، استرالیا، آفریقای جنوبی، فیجی و نیوزیلند به‌طور غیرطبیعی معرفی و وارد شده و به صورت یک گونهٔ مهاجم در این مناطق پراکنده و تکثیر شده‌اند.

صدای مرغ مینا

روش نگهداری مرغ مینا در منزل + آموزش دستشویی به مرغ مینا

مرغ مینا یکی از محبوب‌ ترین پرندگان خانگی است که به دلیل هوش و استعداد بالایی که در یادگیری و تقلید صدا دارد، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. این پرنده می‌تواند طیف وسیعی از صداها را از جمله صدای انسان، حیوانات و حتی ماشین‌ها را تقلید کند.

اگر قصد نگهداری از مرغ مینا در منزل را دارید، باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

نژادهای مرغ مینا

مرغ مینا دارای سه نژاد به نام های مرغ مینای معمولی، مرغ مینای گوشواره ای و مرغ مینای بالی می باشد که از بین این سه نژاد، مرغ مینای گوشواره ای هوش بالاتری در یادگیری دارد.

  • مرغ مینای معمولی همان مرغ مینای معروف است که در اکثر موارد دیده می شود و به ویژه در کشور ایران هم از آن نگهداری می کنند.
  • مرغ مینا گوشواره ای یا تپه یک پرنده بومی محسوب می شود که در زمینه ی تقلید صدای انسان ها نسبت به سایر مرغ های مینا استعداد بسیار بالاتری دارد.
  • مرغ مینای بالی پرهای سفید رنگ دارد و این موضوع باعث می‌ شود تا در بین انواع مرغ مینا مرغ های بالی بسیار منحصر به فرد باشند.

پرنده مینا انواع مختلفی دارد که اسامی تعدادی از آنها عبارت‌اند از:

  • مینا گیلون
  • مینا هندی کوچک
  • مینا هندی بزرگ
  • مینا هندی بزرگ آسام
  • مینا نیکوبار
  • مینا سر طلایی
  • مینا غول‌ آسا
  • مینا ارغوانی

ویژگی های ظاهری مرغ مینا

بدن مرغ مینا پوشیده از پر های قهوه ای رنگ می باشد که البته در قسمت سر و گردن، این پر ها رنگ مشکی پیدا می کنند. نوک و پا های این پرنده زرد بوده و در قسمت سر مرغ مینا پرهای سیاه و به هم چسبیده وجود دارد که در زمان هیجان زدگی پرنده ها پف می کنند و نشان دهنده هیجان بالای پرنده هستند. در قسمت دور چشم مرغ مینا هاله ای زرد رنگ وجود دارد که این مسئله به زیبایی این پرنده افزوده است.

تشخیص سن مرغ مینا

مرغ میناهای تازه متولد شده تماما به رنگ صورتی و بدن پر می باشند و کور هستند. در هفته دوم پرهای سوزنی شکل در می آیند و چشم ها حدود ۸ تا ۱۰ روزگی باز می شوند. بین سن ۲ تا ۴ هفتگی بدن میناها با پر پوشیده می شود اما هنوز پرهای پروازی آن ها رشد نیافته است. بین سنین ۴ تا ۵ هفتگی،به تدریج پرهای پروازی جوجه میناها شروع به رشد کردن می کند. زمانی که پرنده به صورت کامل پر و بال درآورد و به بلوغ رسید، تعیین سن آنها دشوار خواهد بود. هر چه بیشتر سن آنها می گذرد دور چشم ها زردتر شده و چروک های ریزی مشخص می شوند و پرنده فعالیت کمتری دارد.

همچنین با بالا رفتن سن، پاها به خصوص در قسمت ساق ضخیم تر و خشن تر می شود. در پرنده های جوان ساق پاها لطیف و تقریبا باریک است. پرهای مرغ مینا در اواخر عمر می ریزد بدون اینکه جایگزین شود.

مرغ مینا نر یا ماده؟

ممکن است قبل از خرید از خود سوال بپرسید که پرنده نر بهتر است یا ماده؟ یکی از عوامل مهم در خرید مرغ مینا قدرت سخنگویی اوست، قدرت سخنگویی در هر دو جنس یکسان است ، با این تفاوت که صدای پرنده نر اندکی بلندتر از ماده می باشد. پرنده نر و ماده از لحاظ ظاهری کاملا به هم شبیه هستند. گفته می شود که دهان پرنده نر سیاه تر از پرنده ماده است که این موضوع پشتوانه علمی ندارد. پرنده نر اغلب اندکی پهن تر از پرنده ماده می باشد.

انتخاب مرغ مینا

پرندگان مینا را می توان از فروشگاه های حیوانات خانگی یا یک پرورش دهنده معتبر خریداری کرد. هنگام انتخاب پرنده مینا، سعی کنید پرنده جوانی را انتخاب کنید که به احتمال زیاد رام کردن و تربیت کردن آن راحت تر است. رام کردن پرندگان مسن‌تر و وحشی دشوار است. پرندگان جوان معمولا راحت‌تر رام می‌ شوند، بهتر صحبت کردن را یاد می‌گیرند و بهتر با محیط‌ها و موقعیت‌های جدید سازگار می‌شوند. از نظر سلامتی نیز یک پرنده سرزنده و هوشیار که به راحتی نمی ترسد، احتمالاً پرنده سالمی است.

نشانه هایی که باید در یک پرنده سالم جستجو کرد عبارتند از: چشمان روشن. پرهای تمیز و صاف؛ اشتهای خوب؛ و حالت کنجکاو و فعال. از پرندگانی که ترشحات بینی یا دهان دارند، پرهای پرزدار برای مدت طولانی یا پرندگانی که در انتهای قفس نشسته اند، دوری کنید.

قفس مناسب

قفس مرغ مینا باید بزرگ و جادار باشد تا پرنده بتواند به راحتی در آن حرکت کند و پرهای خود را تکان دهد. ابعاد مناسب برای قفس مرغ مینا عبارتند از: طول 60 سانتی‌متر، عرض 90 تا 100 سانتی‌متر و ارتفاع 60 سانتی‌متر.

در قفس مرغ مینا باید وسایلی مانند نشیمنگاه، لانه و ظرف آب و غذا قرار دهید. نشیمنگاه باید از جنس چوب یا پلاستیک باشد و ارتفاع آن از سطح قفس به اندازه‌ای باشد که پرنده بتواند به راحتی بر روی آن بنشیند. لانه باید در گوشه‌ای از قفس قرار داده شود و اندازه آن به اندازه‌ای باشد که پرنده بتواند در آن به راحتی بخوابد. ظرف آب و غذا باید از جنس پلاستیک یا چینی باشد و به اندازه‌ای باشد که پرنده بتواند به راحتی به آن دسترسی داشته باشد.

مرغ مینا

تغذیه مناسب

مرغ مینا غذای متنوع و متعادلی نیاز دارد. شما می توانید غذای آماده مخصوص مینا را از فروشگاه های حیوانات خانگی تهیه کنید یا خودتان غذای پرنده را تهیه کنید. غذای پرنده باید شامل دانه های مختلف، میوه ها، سبزیجات، حشرات، گوشت و تخم مرغ باشد. دقت کنید که غذای پرنده را در قطعات کوچک خورد کنید و از خوراندن غذاهای سالم نظیر شکلات، پیاز، سیر، نمک، قند و آهن به پرنده خودداری کنید. همچنین آب تمیز و تازه را هر روز در قفس پرنده قرار دهید.

یکی از بهترین میوه ها برای مرغ مینا، سیب است. شما می توانید سیب را به صورت کامل رنده و نرم کنید و سپس به پرنده خود بدهید. مرغ مینا علاقه زیادی به سیب دارد. میوه های دیگر مانند موز، انجیر، انگور، توت، خیار و گلابی هم از جمله میوه هایی هستند که می توانید به عنوان غذای مرغ مینا خانگی به او بدهید.

آموزش صحیح

مینا یک پرنده باهوش و قابل آموزش است. شما می توانید با صبر و حوصله به پرنده خود حرف زدن، تقلید صدا، اجرای حرکات و حتی بازگشت به قفس را آموزش دهید. برای آموزش پرنده باید از تشویق، تحسین و پاداش استفاده کنید. بهتر است زمان آموزش را در ساعات صبح یا عصر انتخاب کنید و به مدت 10 تا 15 دقیقه در هر جلسه با پرنده صحبت کنید. سعی کنید حروف، کلمات و جملات ساده را به صورت تکراری و با لحن و صدای واضح به پرنده بگویید. از انجام حرکات خشن، سر و صدا و تنبیه پرنده خودداری کنید.

پرنده خود را ورزش دهید

پرندگان مینا نیاز به ورزش دارند و باید روزانه حداقل یک ساعت از قفس خود خارج شوند. قبل از اینکه پرنده خود را از قفس خارج کنید، مطمئن شوید که تمام پنجره‌ها و درها را بسته‌اید، پنکه‌های سقفی را خاموش کرده‌اید و سایر حیوانات داخل خانه را خارج کرده‌اید.

پرندگان مینا از بازی با اسباب بازی ها مانند آینه، زنگ، درب بطری و سایر وسایل کوچک لذت می برند. اسباب بازی ها آنها را درگیر می کند. از اسباب بازی های طناب دار خودداری کنید زیرا ممکن است در زبان یا ناخن های پرنده شما گیر کند.

حمام کردن مرغ مینا

پرندگان مینا موجوداتی سخت کوش هستند و چندین بار در روز حمام می کنند. ساده ترین راه برای رفع نیازهای حمام آنها این است که یک ظرف آب کم عمق را در محل زندگی پرنده خود قرار دهید. حتماً آب ظرف را به طور منظم عوض کنید، زیرا فضولات پرنده احتمالاً در طول روز در آن می ریزد. به دلیل حساسیت آنها به مواد شیمیایی و عوامل بیماری زا، حتما کاسه پرنده خود را با آب مقطر پر کنید و از آب لوله کشی استفاده نکنید.

اجتماعی کردن مرغ مینا

ساده ترین راه برای اجتماعی کردن پرنده مینا، خرید جوجه آن است. در حالت ایده آل، این به معنای خرید یک پرنده 6-8 هفته ای است. پرندگان مینا از سه تا چهار ماهگی شروع به صحبت می کنند و پس از رسیدن به سن دو سالگی تمایل به یادگیری کلمات جدید ندارند.

از آنجایی که پرندگان مینا بسیار اجتماعی هستند و تمایل دارند از تعامل انسانی لذت ببرند، می توان آنها را به راحتی اجتماعی کرد. بهترین راه برای انجام این کار این است که آنها را در مکانی قرار دهید که بتوانند با چندین نفر صحبت کنند و مهارت های زبانی خود را توسعه دهند. آنها همچنین ممکن است با فردی که قفس آنها را تمیز می کند و به آنها غذا می دهد پیوند قوی ایجاد کنند.

میناها حافظه خوبی هم دارند و بدرفتاری را به یاد می آورند. آنها کینه دارند و از افرادی که شبیه کسی هستند که با آنها بدرفتاری کرده است، بیزارند.

آموزش دستشویی به مرغ مینا

آموزش دستشویی به مرغ مینا به دلیل هوش بالای این پرنده، امکان پذیر است. در ادامه، چند نکته برای آموزش دستشویی به مرغ مینا آورده شده است:

  1. محل دستشویی: برای آموزش دستشویی به مرغ مینا، باید یک محل خاص برای دستشویی آن در نظر گرفت. می‌توانید یک تخته یا کاغذ را در قسمتی از قفس قرار دهید و مرغ مینا را به آنجا هدایت کنید.
  2. زمان مناسب: برای آموزش دستشویی به مرغ مینا، باید زمان مناسب را برای دستشویی آن در نظر گرفت. معمولاً مرغ مینا پس از خوردن غذا یا آب، نیاز به دستشویی دارد.
  3. تشویق: برای آموزش دستشویی به مرغ مینا، باید آن را تشویق کرد. می‌توانید با صدایی مثل “پی پی” یا “دستشویی”، مرغ مینا را به محل دستشویی هدایت کنید.
  4. تمرین: برای آموزش دستشویی به مرغ مینا، باید تمرین کرد. می‌توانید مرغ مینا را به محل دستشویی هدایت کرده و پس از دستشویی، آن را تشویق کنید.
  5. صبر: برای آموزش دستشویی به مرغ مینا، باید صبور بود. ممکن است مرغ مینا در ابتدا نتواند به درستی دستشویی کند، اما با تمرین و تشویق، به زودی این مهارت را یاد خواهد گرفت.

با رعایت این نکات، می‌توانید به راحتی به مرغ مینا آموزش دستشویی دهید.

مرغ مینا چند سال عمر می کند؟

مرغ مینایی که در خانه پرورش می یابد، در تمام مدت زندگی آب و غذا در اختیار داشته و هیچ خطری نیز پرنده را تهدید نمی کند. در این صورت، مرغ مینایی که در خانه و توسط انسان ها پرورش می باید، معمولا 4 تا 25 سال نیز عمر میکند. زمانی که یک پرنده در طبیعت زندگی می کند، با چالش های زیادی روبرو خواهد شد. نبود غذا و آب و حمله شکارچیان از جمله این چالش ها می باشد. بنابراین می توان گفت که یک مرغ مینا در طبیعت به طور متوسط 4 سال و در شرایطی تا 12 سال زندگی خواهد کرد.

نکاتی دیگر در مورد نگهداری مرغ مینا

  • مرغ مینا معمولی به دلیل توانایی خود در تقلید صدای انسان مشهور است. آنها می توانند تا 100 کلمه را یاد بگیرند.
  • پرندگان مینا به معاینات بهداشتی منظم و روتین دامپزشکی نیاز دارند. میناها مستعد ابتلا به برخی مشکلات کبدی هستند.
  • مرغ مینا به دمای مناسب نیاز دارد تا سالم باشد. دمای مناسب برای مرغ مینا در حدود ۲۱-۲۴ درجه سانتیگراد است. محیط نگهداری باید نه خیلی گرم باشد نه خیلی سرد و دارای هوای معتدل باشد.
  • در صورت دستی شدن مرغ مینا، پرهای آن باید کوتاه شوند تا امکان فرار آن وجود نداشته باشد.
  • محیط نگهداری باید برای مرغ مینا راحت و آرامش بخش باشد.
  • مقاومت بدنی مرغ مینا در مقابل سردی هوا، پایین می باشد و اگر مدت زمان طولانی در مقابل هوای سرد باشد، لرزش و اشکالات تنفسی در پرنده به وجود می آید. بنابر این بهتر است در فصل زمستان از این پرنده در درون خانه مراقبت و نگهداری شود و با آغاز فصل بهار به پارکینگ یا محل قبلی انتقال پیدا کنند.

سخن پایانی

مرغ مینا یکی از پرطرفدارترین پرندگان عجیب و غریب در جهان هستند. پرهای زیبا و توانایی تقلید گفتار انسان آنها را به ویژه برای علاقه مندان به پرندگان جذاب کرده است. برای مراقبت صحیح از پرنده مینا، باید زیستگاه مناسبی ایجاد کنید و نیازهای اولیه آن را برطرف کنید. هنگامی که تمام نیازهای آن را برآورده کردید، پرنده مینا شما عضوی شاد و خوش صحبت از خانواده شما خواهد شد.

پیشنهاد: نحوه نگهداری فنچ در منزل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا